Řidiči od 65 let musí na pravidelné lékařské prohlídky, jinak hrozí nemalé pokuty. Ze zdravotních důvodů se řidičská oprávnění odebírají jen výjimečně.
Vlivem stárnutí populace brázdí české silnice stále větší procento řidičů-seniorů. Jejich podíl na celkové nehodovosti rovněž stoupá. Řidiči tak mají povinnost od 65. roku věku absolvovat pravidelné lékařské prohlídky. Podíl odebraných řidičských oprávnění z důvodu zdravotní nezpůsobilosti se však každoročně týká jen přibližně 0,2 % seniorů.
Prohlídka se zaměřuje na sluch a zrak
V posledních letech stoupá podíl seniorů na celkovém počtu dopravních nehod. Jak uvádí web SeniorBezNehod, v roce 2012 to bylo necelých 20 %, o devět let později došlo k nárůstu tohoto podílu o šest procentních bodů. Za nehodovostí seniorů přitom mohou častěji stát zdravotní problémy, než je tomu u mladších lidí. Ze zákona tak mají povinnost absolvovat každé dva roky lékařskou prohlídku.
Ta první je čeká v 65 letech. „Rozsah zdravotních prohlídek stanovuje vyhláška č. 277/2004 Sb. Z ní vyplývá, že vyšetření je zaměřeno především na nemoci, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost k řízení,“ uvádí MinisterstvoDopravy. Lékař se tak při prohlídce zaměřuje především na vyšetření sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Lékaři mají rovněž povinnost nahlásit příslušnému úřadu každé onemocnění, které omezuje seniorovu schopnost řídit.
Muž zachránil seniorku a přivolal jí sanitku. Kvůli dobrému skutku musel zaplatit pokutu 4 700 Kč
Senioři mohou jezdit s omezením
Další prohlídku pak musí senioři absolvovat v 68 letech a dále pak každé dva roky. Od lékaře dostanou po absolvování úspěšné prohlídky doklad o zdravotní způsobilosti, který by měli vždy vozit v autě. Jinak jim hrozí pokuta až 2 500 Kč. Odnětí řidičského oprávnění kvůli zdravotní nezpůsobilosti u seniorů je však poměrně vzácné. Každoročně se týká asi jen 0,2 % z celkového počtu řídících seniorů.
Ani zdravotní problémy neznamenají automatické odebrání možnosti řídit. Existuje totiž institut harmonizovaného kódu, který omezí řízení jen částečně. Senior může mít omezený vjezd do určitých typů provozů nebo má povoleno řídit do určitých kilometrů od místa bydliště. Cílem je, aby senioři mohli automobil využít na pohodlné obstarání nákupu nebo návštěvy lékaře. Na SvětěKreativity jsme rovněž psali o novince z pera Evropské komise, jíž je černá skříňka v autech. Mnohým řidičům se vůbec nezamlouvá.
Napište komentář