Řidičům hrozí mastné pokuty za obutí zimních pneumatik. Nedodržení těchto pravidel může stát tisícové částky

Auto pneumatika
Fotografie: Pexels

Nová evropská legislativa stanovuje striktnější požadavky na značení zimních pneumatik. V Česku zatím změny neplatí, přesto je dobré o změnách vědět.

Řidiči cestující do zahraničí by měli věnovat pozornost novým pravidlům týkajícím se zimních pneumatik, jelikož v některých státech hrozí za nesprávné obutí pokuty, uvádí TN. Česká legislativa zůstává mírnější a pneumatiky s označením M+S lze nadále používat jako zimní. Pojďme se podívat, jaké rozdíly existují mezi jednotlivými typy pneumatik a co byste měli zohlednit při jízdě za hranicemi.

Pneumatiky M+S vs. symbol vločky

Jak uvádí web EnergoŽrouti, od října vstoupí v platnost nové nařízení EU. To zakazuje používání pneumatik s označením M+S jako zimní výbavu, pokud neobsahují také alpský symbol se sněhovou vločkou. Zatímco označení M+S (mud and snow) naznačuje, že jsou vhodné na blátivé a zasněžené silnice, symbol vločky zaručuje, že prošly testy na přilnavost a brzdný výkon i na zledovatělých površích. V České republice jsou pneumatiky M+S i nadále uznávané jako zimní. Jenže například v Německu nebo na Slovensku už toto značení nepostačuje a může vést k pokutám.

Pro české řidiče zůstává situace neměnná, podle vyhlášky č. 153/2023 Sb. je možné používat zimní pneumatiky označené M+S, a to od 1. listopadu do 31. března. Platí to v případech, kdy je na vozovce sníh, led nebo námraza. Případná změna pravidel by mohla nastat až s dalším zpřísněním evropských norem. Česká legislativa tedy nevyžaduje symbol vločky, přesto se doporučuje mít pneumatiky s tímto označením, které nabízí lepší přilnavost i při nízkých teplotách.

Za tento zlozvyk českých řidičů vám hrozí pokuta 5 000 Kč. Jen hrstka lidí si uvědomuje, že porušuje zákon

Kdy byste měli přezout

Zimní pneumatiky jsou v České republice povinné při sněhové nebo ledové vrstvě na silnici. Nicméně doporučením odborníků je přezouvat již při poklesu teplot pod 7 °C. Tento krok zajišťuje, že si pneumatiky uchovají přilnavost i na chladném a vlhkém povrchu, což významně zvyšuje bezpečnost jízdy. Minimální hloubka dezénu je u zimních pneumatik stanovená na 4 mm, aby se dosáhlo maximální účinnosti.

Výměna pneumatiky
Fotografie: Freepik

Evropské země mají různé předpisy týkající se zimního obutí, proto by si měli řidiči před cestou ověřit požadavky v každé konkrétní zemi. Na Slovensku a v Německu hrozí za pneumatiky bez alpského symbolu pokuty. Podobné nepozornosti vůči pravidlům se mohou českým řidičům prodražit, jak jsme již upozorňovali na SvětěKreativity, kdy vám za nesprávné užití výstražných světel může hrozit pokuta až 5 000 Kč.

Veškerý volný čas trávila s prsty na klávesnici. Psaní článků se časem stalo jejím největším koníčkem. Neustále ... [Více o autorovi]

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*