Let českých turistů na řecký ostrov Skyros před dvěma lety málem skončil nehodou. Posádka porušila bezpečnostní pravidla a přistávala naslepo.
Letiště Skyros patří mezi menší regionální letiště a slouží především vnitrostátním linkám, sezónním letům a armádnímu provozu. Nachází se kolem něj řada kopců a nemá přístrojové navigační systémy jako velká mezinárodní letiště. Piloti musejí mít po celou dobu vizuální kontakt s dráhou. Pokud je viditelnost omezená, pravidla vyžadují přerušení přistání.
Kritická situace si vyžádala kritické jednání
Češi Řecko prostě milují a Skyros, ostrov s třemi tisíci obyvateli, láká návštěvníky na své pláže, historické památky a malebné scenérie. Místní cestovní kancelář Skyros Travel vyjednávala s partnery z Prahy spolupráci dlouhodobě, v roce 2022 se jim podařilo podepsat smlouvu s několika hotely a ubytovacími zařízeními. Podle webu Blesk nic nebránilo tomu, aby do této destinace zavítali i čeští turisté.
První let s 45 cestujícími zde přistál 6. června roku 2023. Většina z nich si pravděpodobně nevšimla komplikovaného přistání, protože je hned přivítali nadšení místní obyvatelé a cestovní agentura uspořádala malou slavnost přímo u letištní dráhy. Pilotům Boeingu 737-700 ale toto přistání až tak hladké nepřišlo. V rozhodující fázi přistání se jim totiž nepodařilo udržet vizuální kontakt s přistávací dráhou a vletěli do oblak.
Na palubě letadla nastala panika kvůli incidentu, kvůli kterému se všichni báli o život
Záznamy mluví jasně, vše ale dopadlo dobře
Z toho důvodu byl aktivován bezpečnostní varovný systém GPWS, který je určen k prevenci kolize s terénem tím, že spustí zvukové a vizuální varování, jak vysvětluje web ZDopravy. Podle záznamů se letadlo při přiblížení k ostrovu nacházelo ve výšce 456 metrů a směřovalo k oblasti s vrcholy dosahujícími 350 metrů. Od katastrofy je dělilo pouhých 100 metrů. Po aktivaci varovného bezpečnostního systému začali piloti okamžitě stoupat.
Jenže do takové situace se neměli vůbec dostat, jak zdůraznila zkušená pilotka Anny Polánecká pro Novinky, spuštění varovného systému GPWS značí již opravdu kritickou situaci, do které se letadlo nemělo vůbec dostat. Kapitán letadla měl ve chvíli, kdy ztratil vizuální kontakt, okamžitě přerušit přistávací manévr. Proto byla posádka dodatečně přezkoušena a absolvovala další výcvik zaměřený na specifika letů na letiště s nestandardními podmínkami. Na SvětěKreativity jsme také psali o letadle, které muselo přistát kvůli zápachu na palubě.
Napište komentář