
Zákazníci si dlouho stěžovali, inspektoři nyní zakročili. Rekordní pokuty za klamavé slevy přiměly obchodní řetězce k první vlně změn.
Desítky procent dolů, výrazná červená cenovka a vedle toho „běžná“ cena, kterou zákazník možná nikdy v životě nezaplatil. Tak vypadala každodenní realita v regálech mnoha supermarketů. Právě tato praxe se stala terčem zvýšené pozornosti České obchodní inspekce. A tentokrát už nešlo jen o drobná upozornění nebo symbolické sankce. V prvním čtvrtletí letošního roku padly pokuty za téměř 21 milionů korun, uvádí Refresher. Největší podíl na této částce měl Penny Market, který dostal pokuty v souhrnné výši 16,9 milionů.
Zlevněno? Ne tak docela. Problém je v číslech, která matou
Na druhé místo se dostal Albert s pokutami téměř 2,5 milionů korun. Sankcím se dále nevyhnuly ani řetězce Billa, Kaufland, Lidl a Globus. Inspektoři si posvítili kromě jiných prohřešků hlavně na to, jakým způsobem obchody slevy vypočítávají. Ukázalo se, že běžně uváděné původní ceny často neměly s realitou nic společného. Novinky uvádí, že podle pravidel platných od roku 2023 mají obchody uvádět jako referenční cenu tu nejnižší, kterou zákazník mohl zaplatit za posledních 30 dní.
A právě z této hodnoty musí být také vypočítána případná procentuální sleva. Jenže místo toho se často operovalo s libovolnými čísly, která nadhodnocovala hodnotu slevy. V praxi to pak znamenalo, že sleva vlastně žádná nebyla, nebo dokonce produkt zdražil. V zákulisí této změny se odehrává i širší hra o důvěru zákazníků. Marketingoví experti upozorňují, že firmy si často propočítávají, kdy se jim ještě vyplatí platit pokuty, pokud jim agresivní slevové kampaně přinesou vyšší zisky. Ale tlak veřejnosti a jasnější výklad zákona ze strany evropských institucí začíná situaci měnit.
Oblíbený řetězec drasticky zlevnil tuto každodenní potravinu. Češi se perou, kdo si udělá větší zásoby
Změna k lepšímu na obzoru
V prodejnách Penny se objevily nové cenovky, které už nevycházejí z dřívějších marketingových tahů se základními cenami nebo s procenty slev, jejichž výpočet málokdo chápal. Na první pohled teď zákazníci vidí pouze červeně označenou akční cenu. Obchod navíc u zboží uvádí i nejnižší cenu, za kterou se daný produkt prodával během posledního měsíce, a připojuje i datum, do kdy sleva platí.
Pokud obchodní řetězce ustupují od dosavadních praktik, není to jen pod tlakem kontrolních orgánů. Je to zároveň příležitost ukázat, že jim na zákaznících záleží. Mění se nejen podoba cenovek, ale možná i celá strategie slev, na kterou byli zákazníci dlouhá léta zvyklí. Místo vysokých procent a nejasných čísel by se mohlo konečně začít hrát fér. Na SvětěKreativity jsme vás informovali také o závadném produktu, jejž prodával Decathlon, šlo o nosič na kola.
Napište komentář