Projevy, kterými nám tělo dává jasně najevo nedostatek vitaminu B12

Fotografie: Depositphotos

Vitaminy jsou důležitou součástí našeho těla a potřebujeme je k jeho správnému fungování. Jejich nedostatek se může projevit různými způsoby.

Vitamíny jsou nezbytné pro správné fungování našeho těla. Výjimkou není ani vitamin B12. Pokud je ho v naší stravě nedostatek, naše tělo nám to dá najevo jasnými příznaky. Vitamin B12 je nutné přijímat potravou, naše tělo není schopno si ho samo vytvořit. Jeho příjem je potřeba kontrolovat hlavně v těhotenství, nedostatek tohoto vitaminu totiž ohrožuje nejen nás, ale hlavně zdraví našeho miminka.

I přesto, že jeho nedostatek způsobuje největší zdravotní komplikace v chudých státech světa, s mírnějšími projevy jeho nedostatku se můžeme setkat i my. 

Fotografie: Pexels

Jaké jsou jeho hlavní účinky

Vitamin B12 se řadí do velkého komplexu vitaminu B a je nezbytný hlavně pro správné fungování našeho nervového systému. Je nezbytný pro náš metabolismus a následnou obnovu buněk.

Má výrazné  antidepresivní, antialergické a analgetické vlastnosti. Díky tomu není dobré jeho nedostatečnou konzumaci podceňovat. Je důležitou součásti nervové soustavy, a to hlavně myelinového obalu, který chrání naše nervy. Významnou roli ale hraje také při tvorbě červených krvinek a syntéze naší DNA. 

Fotografie: Freepik

Jeho nedostatkem jsou nejvíce ohroženi staří lidé, ale také jedinci, kteří se živí stravou neobsahující živočišné produkty. Jeho nedostatek v našem těle ale může nastat také v případě, že máme problémy s jeh vstřebáváním nebo nejsme schopni jej dostatečně zpracovat.  Zvýšenému riziku jeho nedostatku jsou ale také vystaveny těhotné nebo kojící ženy a lidé trpící anémií. Důvodem nedostatečného zpracování vitamínu B12 ale může být chronické onemocnění střev, pokles žaludečních kyselin, léky na cukrovku, celiakie, ale i tasemnice.

Jak zaručeně poznat, že ho máme v těle nedostatek 

Mezi obecné a zároveň snadno zaměnitelné příznaky se řadí nevolnost, necitlivost končetin, poruchy trávení, ale i zvýšená únava a ztráta paměti. V těch závažnějších případech můžeme pozorovat dušnost, časté výskyty zácpy, bolest břicha a ztrátu chuti k jídlu.

V ojedinělých případech se mohou vyskytovat značné neurologické deficity, mezi které se řadí potíže s chůzí nebo časté změny nálad. Pozorovat ale také můžeme příznaky jako je červený, oteklý a velmi bolestivý jazyk. Na jeho povrchu se může vyskytovat také značné pálení, štípání a brnění. Pozorovat ale můžeme také vředy v ústech. 

Fotografie: Pexels

Jak již bylo zmíněno, výrazný deficit tohoto vitaminu na sobě mohou pozorovat lidé, kteří nekonzumují živočišné produkty. Z toho je jasné, že zdroj vitaminu B12 je v mléce, sýru, mase, ale i některých rybách a korýších.

Velké množství obsahují hlavně živočišné orgány a to konkrétně játra, ledviny nebo mozek. Výborným zdrojem jsou ale také vejce, kvasnice nebo vybrané druhy obilovin. V případě nedostatku Vám může váš lékař doporučit konzumaci ve formě vitamínových doplňků.

Zdroj: WebMD