Jak zahustit omáčku bez mouky? Šéfkuchař se podělil o mnohem chutnější a zdravější způsoby

Fotografie: iStock

Nejen lidé alergičtí na lepek uvažují nad tím, jak zahustit omáčky a polévky tak, aby docílili přiměřené konzistence bez použití mouky či průmyslových škrobových zahušťovadel.

Dokonalá omáčka musí nejen skvěle chutnat, ale musí mít i správnou konzistenci. A sice takovou, že se bude snadno zachycovat na knedlících, těstovinách či rýži, z nichž nebude ihned stékat dolů a bude na příloze přiměřeně držet. Nesmí být ale naopak ani moc hustá a kašovitá, což se stává právě při zahuštění moukou. Naštěstí existuje skvělý způsob zahuštění omáček, s nímž podobné nehody nehrozí a navíc jím také zvýšíte nutriční hodnotu pokrmu.

Zázrak jménem mixér

Ačkoliv zahušťování moukou, respektive moučnou jíškou má celou řadu nesporných výhod a při správném použití s ní docílíte té nejlepší možné konzistence, ne všichni domácí kuchaři s ní umějí či chtějí pracovat. Kromě toho lepek v geneticky modifikované pšenici zatěžuje náš zažívací trakt a vede k nechtěnému nabírání na váze, nehledě na to, že vitaminy nebo minerály byste v ní hledali marně.

Jedním z nejlepších způsobů, jak zahustit omáčku, je použít zeleninu. Spousta omáček ji už sama o sobě obsahuje a připravuje se z ní. Není proto nic jednoduššího, než na závěr zeleninu v omáčce rozmixovat. Možnost je i delší vaření a odpaření přebytečné vody. To ale často zeleninu připraví o chuť a hlavně o vitaminy. Proto se stavíme raději za variantu rozmixování.

Pokud omáčka sama o sobě zeleninu neobsahuje, i tak ji ale můžete použít. Zvolte třeba brambor, dýni nebo cuketu, hodí se i celer, petržel či mrkev. Zkuste experimentovat, možná docílíte úplně nových a originálních chutí, nehledě na jejich vyšší zdravotní prospěšnost.

Fotografie: Unsplash

Smetana, fazole nebo čočka

Pokud se vám zahuštění zeleninou v případě některých omáček nezamlouvá, můžete použít i některé další alternativy. V obchodech se zdravou výživou lze najít mouku z fazolí, hrachu, čočky nebo cizrny. Ty všechny lze na zahuštění pokrmů použít. Obsahují rovněž spoustu nutričně hodnotných látek. Jsou ale o něco kaloričtější než samotná zelenina. Na druhou stranu, mouka je na tom mnohem hůř.

Kromě zeleniny či luštěnin, anebo spolu s nimi, lze použít přídavek smetany, a to jak zakysané, tak klasické sladké. Samozřejmě, čím vyšší obsah tuku, tím lepší je výsledek. Mimo zahuštění i zjemní chuť a výraz pokrmu. Jen si dejte pozor, abyste ji přilili do omáčky až na závěr vaření. Mohla by se vám totiž při delším varu snadno srazit.

Zdroj: Gotowanie