V netradiční restauraci popletou číšníci 37 % objednávek. Obsluhují zde totiž staříci s demencí

Fotografie: Ben Skála, Benfoto / Creative Commons / Attribution-Share Alike 3.0

Naprosto unikátní projekt vznikl nedávno v Japonsku. Podařilo se v něm vrátit lidi trpící demencí opět do centra společenského dění.

Zašli byste si do restaurace, kde vás obsluhují lidé trpící různými stupni demence? Pravděpodobně byste nedostali to, co jste si objednali, rozhodně byste se však potkali s širokými úsměvy. První taková restaurace už nějaký čas funguje v Japonsku, a přestože téměř 40 % objednávek číšníci donesou chybně, 99 % zákazníků odchází podle webu npr spokojených. Ve stárnoucí společnosti možná takových projektů bude přibývat.

Ztrácí paměť, ale fyzicky jsou stále zdatní

Zakladatel této naprosto unikátní restaurace, Shiro Oguni, přiznal, že na lidi s demencí dříve nahlížel úplně jinýma očima. Měl pocit, že takoví lidé už jen někde sedí a dožívají svůj život ve vlastním světě, do kterého nikdo jiný nemá přístup. Pak však sám navštívil domov seniorů s demencí a uvědomil si, že i přes zhoršenou paměť a některé kognitivní funkce jsou tito lidé stále schopni dělat spoustu úkonů, jako je umývání nádobí, uklízení, příprava jídla a mnoho dalších.

Bylo mu opravdu smutno, když si uvědomil, že tito lidé jsou tu tak nějak odložení na dožití. A tak se mu v hlavě zrodil nápad, jehož hlavní motivací bylo vrátit tyto lidi zpět do společnosti a zapojit je do činností, které jsou stále ještě schopni zvládat. V Japonsku, jež má nejstarší populaci na světě, se takový záměr přímo nabízel. A tak od nápadu nebylo daleko k realizaci a „Restaurace chybných objednávek“ byla otevřena.

„Restaurace však není o tom, zda jsou objednávky prováděny správně, nebo ne,“ řekl Shiro Oguni pro vládní web Japan. Každý návštěvník tak musí počítat s tím, že je dost pravděpodobné, že mu ke stolu číšník nepřinese to, co si objednal. Celých 37 % objednávek je přineseno špatně. Málokterý zákazník si však postěžuje. Naopak, v restauraci vládne dobrá nálada, otevřenost a až rodinná atmosféra.

Servírka v nouzi dostala obrovské spropitné, které jí mohlo zachránit život. Majitel se zachoval nečekaně

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Upworthy (@upworthy)

Lidé s demencí potřebují naši podporu

Všichni zákazníci si uvědomují, že je dobré tuto skupinu lidí podporovat. „Zákazníci přicházejí do restaurace tyto číšníky a servírky podpořit a dát jim šanci, takže strávníkům je jedno, zda dostanou jídlo, které si objednali, pokud mají příležitost užít si improvizované přátelství s obsluhou,“ píše Forbes v obsáhlém článku o tomto novém japonském konceptu.

To, že se demence netýká jen velmi starých lidí, ale může postihnout i ty mnohem mladší, dokazuje příběh známého herce Bruce Willise, o němž jsme nedávno na webu SvětKreativity také psali. Možná právě u svých blízkých také řešíte tuto diagnózu. I u nás v rodině teď podporujeme babičku, která bojuje s nastupující stařeckou demencí. Přestože v běžných úkonech je stále samostatná. Věřím, že mnoho lidí by něco podobného uvítalo i u nás. Na to, jaká atmosféra v takové restauraci panuje, se můžete podívat ve videu.

František je redaktorem s bohatými zkušenostmi v oblasti psaní článků pro online magazíny. Po absolvování všeobecného ... [Více o autorovi]

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*