Rizika a přínosy pravidelného pití kávy. Budete překvapeni, jak moc velký vliv má na vaše zdraví

Fotografie: Depositphotos

Když se řekne káva, většinou se všem vybaví především její schopnost rychle dodat energii. Podle některých výzkumů však může mít i některé další důležité zdravotní přínosy.

Odborníci odhadují, že na celém světě lidé denně zkonzumují přibližně 2,25 miliardy šálků kávy. Vědci se zabývali přínosem pití kávy pro onemocnění, jako je cukrovka, kardiovaskulární onemocnění, zánětlivé onemocnění střev a onemocnění jater. Existují důkazy, které potvrzují některá, ale ne všechna tato tvrzení.

Pět výhod pití kávy

Káva obsahuje řadu užitečných živin, včetně riboflavinu (vitamin B-2), niacinu (vitamin B-3), hořčíku, draslíku a různých fenolových sloučenin neboli antioxidantů. Někteří odborníci naznačují, že tyto a další složky obsažené v kávě mohou lidskému organismu různými způsoby prospívat. Mezi potenciální zdravotní přínosy spojené s pitím kávy patří ochrana před cukrovkou 2. typu, Parkinsonovou chorobou, onemocněním jater a rakovinou jater. Dále pak podpora zdravého srdce.

Fotografie: Unsplash

Káva a cukrovka

Káva může pomoci předcházet cukrovce 2. typu a některým dalším onemocněním. V roce 2014 vědci, kteří shromáždili údaje o více než 48 000 osobách, zjistili, že ti, kteří během 4 let zvýšili konzumaci kávy alespoň o jeden šálek denně, měli o 11 % nižší riziko vzniku cukrovky 2. typu než ti, kteří její příjem nezvýšili. Vědecká analýza z roku 2017 dospěla k závěru, že lidé, kteří denně vypijí čtyři až šest šálků kávy s kofeinem nebo bez kofeinu, mají zřejmě nižší riziko metabolického syndromu, včetně cukrovky 2. typu.

Káva a Parkinsonova choroba

Různé studie prokázaly, že kofein, který je obsažen v kávě a mnoha dalších nápojích, může pomáhat chránit před Parkinsonovou chorobou. Jeden tým dospěl k závěru, že muži, kteří pijí více než čtyři šálky kávy denně, mohou mít pětkrát nižší riziko Parkinsonovy choroby než ti, kteří kávu nepijí. Podle jedné studie z roku 2012 může navíc kofein obsažený v kávě pomáhat kontrolovat pohyb u lidí s Parkinsonovou chorobou.

Fotografie: Freepik

Výsledky metaanalýzy z roku 2017 naznačují souvislost mezi konzumací kávy a nižším rizikem Parkinsonovy choroby, a to i u lidí, kteří kouří. Tento tým také zjistil, že u lidí, kteří pijí kávu, může být menší pravděpodobnost výskytu deprese a kognitivních stavů, jako je Alzheimerova choroba. Nebyl však k dispozici dostatek důkazů prokázat, že pití kávy bez kofeinu by pomohlo zabránit Parkinsonově chorobě.

Káva a rakovina jater

Italští vědci zjistili, že konzumace kávy snižuje riziko vzniku rakoviny jater přibližně o 40 %. Některé výsledky naznačují, že lidé, kteří pijí tři šálky denně, by mohli mít riziko nižší o 50 %. Také přehled literatury z roku 2019 došel k závěru, že „příjem kávy pravděpodobně snižuje riziko rakoviny jater“.

Káva a další onemocnění jater

Metaanalýza z roku 2017 dospěla k závěru, že konzumace jakéhokoli druhu kávy zřejmě snižuje riziko rakoviny jater, nealkoholického ztukovatění jater a cirhózy. Lidé, kteří konzumují kávu, mohou mít také nižší riziko onemocnění žlučníkovými kameny. V roce 2014 se vědci zabývali konzumací kávy u lidí s primární sklerotizující cholangitidou (PSC) a primární biliární cirhózou (PBC). Jedná se o autoimunitní onemocnění, která postihují žlučové cesty v játrech.

Fotografie: Freepik

Zjistili, že lidé s PSC častěji měli nižší spotřebu kávy než lidé bez tohoto onemocnění. Nebylo prokázáno, že by se příjem kávy lišil u osob s PBC nebo bez ní. Také jedna studie z roku 2014 naznačila souvislost mezi konzumací kávy a nižším rizikem úmrtí na cirhózu související s nevirovou hepatitidou. Výzkumníci naznačili, že pití dvou a více šálků kávy denně by mohlo snížit riziko o 66 %.

Káva a zdraví srdce

Studie z roku 2012 došla k závěru, že umírněné pití kávy, tedy konzumace přibližně dvou osmihodinových porcí denně, může chránit před srdečním selháním. Lidé, kteří denně pili mírné množství kávy, měli o 11 % nižší riziko srdečního selhání než ti, kteří kávu nepili. Bylo zjištěno, že konzumace kofeinu může mít alespoň malý přínos pro kardiovaskulární zdraví, včetně krevního tlaku. Některé studie však zjistily vyšší hladinu krevních lipidů (tuků) a cholesterolu u lidí, kteří konzumovali více kávy.

Fotografie: Freepik

Výživová hodnota

Běžná černá káva (bez mléka nebo smetany) je nízkokalorická. Běžný šálek černé kávy obsahuje jen asi 2 kalorie. Přidáním smetany nebo cukru se však kalorická hodnota zvýší. Kávová zrna obsahují také polyfenoly, což je druh antioxidantů. Antioxidanty pomáhají zbavit tělo volných radikálů, což je druh odpadních produktů, které tělo přirozeně produkuje v důsledku určitých procesů.

Fotografie: Pexels

Volné radikály jsou toxické a mohou způsobovat záněty. Vědci zjistili souvislost mezi zánětem a různými aspekty metabolického syndromu, včetně cukrovky 2. typu a obezity. V roce 2018 někteří vědci naznačili, že obsah antioxidantů v kávě může poskytovat ochranu před metabolickým syndromem.

Rizika pití kávy

Pití příliš velkého množství kávy může mít také některé nepříznivé účinky:

  • Zlomeniny kostí
    Některé studie zjistily, že ženy, které pijí hodně kávy, mohou mít vyšší riziko zlomenin kostí. U mužů s vyšší spotřebou kávy se naopak zdá, že riziko je o něco nižší.
  • Těhotenství
    Výzkumníci dodali, že konzumace kávy nemusí být bezpečná během těhotenství. Existují totiž určité důkazy, které naznačují souvislost mezi vysokou konzumací kávy a těhotenskými ztrátami, nízkou porodní hmotností a předčasným porodem.
  • Endometrióza
    U žen, které pijí kávu, může existovat vyšší riziko endometriózy, ale neexistuje dostatek důkazů, které by takovou souvislost potvrdily.
  • Gastroezofageální refluxní choroba
    Lidé, kteří pijí hodně kávy, mohou mít mírně vyšší riziko tohoto onemocnění.
  • Úzkost
    Konzumace vysokého množství kofeinu může zvyšovat riziko úzkosti, zejména u lidí s panickou poruchou nebo sociální úzkostnou poruchou. Méně často může u náchylných osob vyvolat mánii a psychózu.
  • Duševní zdraví
    Jedna studie z roku 2016 dospěla k závěru, že vysoký příjem kofeinu během dospívání může vést k trvalým změnám v mozku. Vědci, kteří za studií stáli, vyjádřili obavy, že by to mohlo zvýšit riziko úzkostných stavů v dospělosti.
Fotografie: Unsplash
  • Přítomnost toxických složek
    V roce 2015 vědci zjistili v komerční kávě poměrně vysoké množství mykotoxinů. Mykotoxiny jsou toxické látky, které mohou kontaminovat kávu jako přírodní produkt.

Kolik kávy je už moc

Metaanalýza z roku 2017 dospěla k závěru, že konzumace tří až čtyř šálků kávy denně je pro většinu lidí „obecně bezpečná“ a že může skutečně snížit riziko některých zdravotních potíží. Autoři studie však upozornili, že kouření může veškeré přínosy pití kávy zrušit. Kofein je důležitou vlastností kávy, ale káva obsahuje mnoho sloučenin a existují různé způsoby jejího pití. Proto je obtížné přesně určit, jak káva na člověka působí a které složky mají jaké přínosy a rizika.

Fotografie: Freepik

Člověk, který chce mít z kávy zdravotní prospěch, by se měl vyvarovat překročení doporučené denní dávky a snažit se sledovat složky, které do kávy přidává, jako je cukr, smetana nebo dochucovadla, protože ty nemusí být zdraví prospěšné. Těhotné ženy a osoby ohrožené zlomeninami kostí se mohou kávě raději vyhnout.

Zdroj: MedicalNewsToday