Cena toaletního papíru strmě stoupá. Kvůli nové regulaci EU se situace může ještě zhoršit

Fotografie: Depositphotos

Právě toaletní papír se nachází v popředí produktů, které zdražily za poslední rok nejvíc. Spolu s ním pak zelenina nebo například krmivo pro domácí mazlíčky.

Za ruličku tak zaplatíte skoro 3 zloté (15 Kč) a za balíček téměř 35 zlotých (187 Kč). Podle expertu se ovšem blíží doba, kdy právě tento produkt bude trhat ještě další cenové rekordy. Proč tomu tak bude? Když ještě před několika měsíci byla rulička za třetinu a balení za méně jak polovinu? Poláci logicky potvrzují, že jde o nezanedbatelný výdaj. Navíc je to u produktu, kterému se nelze vyhnout. Mnoho jiných můžete na druhé straně substituovat.

Více vlivů, které se zkrátka setkaly

Podle zpráv „Indexu cen v maloobchodních prodejnách“ (konkrétně od UCE Research a WSB Merito University) vzrostla cena toaletního papíru během posledního roku o 63,2 %. Ve výběru stovky nejčastěji nakupovaných produktů tak byl na třetí pozici. Co k tomu ale vede? „Tento zcela základní hygienický výrobek je drahý především kvůli energetickým nákladům na jeho výrobu. K tomu nutno připočíst i rostoucí cenu jeho základní složky, tedy celulózy.“

„Podle mého názoru bude rostoucí cena patrná ještě dlouho. Bude to však méně dynamické, než jak to pozorujeme teď,“ komentuje situaci Katarzyna Grochowska, expertka na maloobchodní trh z Hiper-Com Poland. Experti podotýkají, že důvodem jsou také vysoké ceny dalších surovin pro hygienické potřeba obecně. Zmiňují mimo jiné rostoucí náklady ceny buničiny. To se do zdražování v obchodech pak nevyhnutelně promítne také.

K růstu přispěje i legislativa Evropské unie

Vysoké ceny jsou také důsledkem poškozených až zničených dodavatelských řetězců, k čemuž došlo ještě během pandemie. Poklesl i dovoz obecně levné celulózy z Asie. „Základním problémem podniků jsou vysoké náklady průmyslové výroby včetně energií, chemikálií, dopravy i práce. Důsledkem této akumulace jsou pak výrobci nuceni jejich část přenést na konečného spotřebitele,“ uvádí Janusz Turski se Svazu výrobců papíru.

Fotografie: Babu / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

Výdaje ovšem ještě porostou kvůli nové regulaci EU. Bylo totiž schváleno pravidlo proti tzv. odlesňování. A někteří výrobci nejsou na tyto změny připraveni, nedisponují totiž certifikací. Právě ten nejlevnější papír tak může z trhu úplně zmizet. Podle odborníků se tak může celková krize toaletního papíru ještě prohloubit. Upřesňují, že EU chce tedy na svém území zakázat prodej zboží, které výrobou nějak souvisí z nelegální těžby dřeva.

Zdroj: Fakt

František je redaktorem s bohatými zkušenostmi v oblasti psaní článků pro online magazíny. Po absolvování všeobecného ... [Více o autorovi]

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*