Nákupní expert odhalil veřejnosti drzý trik, jak vás obchody přinutí utratit více peněz

obchod regály
Fotografie: Pixabay

Prakticky všechno v obchodech slouží nějakému marketingovému účelu. Psycholog spotřebitelského chování popisuje, jakými způsoby vás obchody drží uvnitř.

Nelze si nevšimnout, že v dnešním světě prakticky nelze ani přejít přes ulici, aniž by člověk narazil na nějaký druh reklamy. Jedním z nejčastějších míst se skvělými nabídkami je samozřejmě supermarket s potravinami. Protože jíst přece člověk potřebuje pořád. A jen co kolem tohoto obchodu pouze projdete, řada tajných triků nastartuje vaši mysl vstříc skutečné návštěvě. Obvykle si jich ani nevšimnete, takže máte pocit, že jste sem sami zajít chtěli.

Jak si udržet zákazníka uvnitř

Expert na spotřební chování v první řadě uvádí, že většina obchodů pouští uvnitř nějakou hudbu. Zákazníci si díky ní pak myslí, že být uvnitř je vlastně „zábava“. U mnohých to může vyvolat i určitou vlnu adrenalinu, následkem které chtějí pak uvnitř trávit více času. Nota bene v momentě, kdy přijdou kvůli jim známé písničce a chtějí si ji poslechnout do konce. Toto se odehrává hlavně během Vánoc, kdy z reproduktorů jede jedna koleda za druhou.

„Je těžké udělat z pobytu v supermarketu skutečnou zábavu, a to už kvůli jejich povaze. Jakmile se to ale zábavou stane, získají zákazníci tu klíčovou trochu adrenalinu,“ uvádí expert pro Chronicle. Získáváte tak uvnitř celkově lepší pocit, a máte tudíž tendenci v nákupu pokračovat, abyste si ho udrželi. Kromě nenásilné hudby se přímo nabízejí i vůně. Čich je vynikajícím fixátorem pozitivních nebo negativních pocitů, takže se za ní i vracíte.

Čich jako nejlepší fixátor vjemů

Na čichových vjemech byly ostatně založené staré obchody. Původně ani nešlo o marketingový trik, protože zboží bylo zkrátka vystaveno volně. Obchodníci ovšem záhy pochopili, že lidé jdou za vůní čerstvého pečiva, pražené kávy nebo ovoce. A protože v moderních obchodech dominují mražené či balené věci, je skutečná pekárna vynikajícím lákadlem. A to i tehdy, že jde o přípravu z polotovaru, nikoli skutečné pečení.

ovoce bobule
Fotografie: Pixabay

Rozdíl je především v tom, že supermarkety jsou obchodem pro spotřební zboží a běžné komodity. Jakmile vstoupíte do jakékoli speciální prodejny, vůni produktů nevyhnutelně zachytíte, ať jde o obuv, zverimex nebo obchod s cukrovinkami. Nicméně do těchto prodejen už většinou vstupujete s konkrétním cílem, zatímco supermarkety jsou jakési všeobecné obchody. Jejich sortiment soustředěný na denní potřebu jim ovšem zaručuje stálý přísun klientů.

Zdroj: Newsner

František je redaktorem s bohatými zkušenostmi v oblasti psaní článků pro online magazíny. Po absolvování všeobecného ... [Více o autorovi]