Většina lidí si chybně myslí, že všechny tuky jsou pro tělo škodlivé. Opak je ale pravdou

Fotografie: Pixabay

Slovo tuk je pro nás ve většině případů strašákem a jejich použití se snažíme vyhýbat. Paradoxní ale je, že jsou pro naše tělo důležité a mohou nám pomoci třeba i s dietou.

Základní rozdělení tuků je na tuky živočišného a rostlinného původu.  Rostlinné tuky, jak už z jejich názvu vyplývá, získáváme z rostlin. Nacházejí se převážně v plodech nebo semenech vybraných rostlin. Rostlinné tuky nejčastěji nalezneme ve formě kapaliny, tedy jako oleje. Mezi ty nejrozšířenější se řadí slunečnicový, kokosový, řepkový nebo sójový. Můžeme se setkat ale i s takzvanými margaríny, což jsou nejčastěji běžně používané náhražky másla v naší domácnosti. 

Fotografie: Pexels

Rostlinné tuky jsou pro naše zdraví více přínosné 

Většina tuků rostlinného původu má na naše tělo prokazatelně pozitivní účinky. Obsahují totiž nasycené mastné kyseliny, které jsou pro naše zdraví prospěšné. Z rostlin se tuky získávají pomocí lisování za studena a vzniklé oleje pak najdou hojné využití nejen v potravinářském průmyslu, ale také pro terapeutické účely. V lidské těle se po konzumaci tuky hromadí v tukové tkáni a z tohoto důvodu jsou považovány za nezdravé a mnoho lidí se jejich konzumaci snaží vyhnout.

Na tuky živočišného původu narazíme ve formě másla nebo sádla. Řadí se sem ale také hovězí lůj, nebo tuk získávaný z ryb. Živočišné tuky jsou zdrojem cholesterolu. Obsahují velké množství nasyceným mastných kyselin, které pro naše tělo již není přínosné. Rybí tuk se svou strukturou blíží k rostlinným olejům, v jeho konzumaci se nemusíme omezovat. Příjem tuků v naší potravě může být očividný a to v případě, že si často dopřáváme máslo, slaninu nebo škvarky. 

Fotografie: Pexels

Živočišným tukům se nevyhýbejte, hotovým zázrakem je sádlo

Pokračujte ve čtení článku na další stránce