Ve věku 86 let zemřel filmový génius. Byl nominován na 5 Oscarů. Co snímek, to legenda

Fotografie: Nillerdk / Creative Commons / Public Domain

Byl pětkrát nominován na Oscara. Jeho filmařské umění oceňovali světoví tvůrci už od 70. let 20. století a původně chtěl být hráčem baseballu.

Filmový génius stál za kamerou takových skvostů, jako je horor Vymítač ďábla (The Exorcist), Addamsova rodina nebo Televizní společnost. Legendární Owen Roizman skonal doma po dlouhé nemoci. Zůstali po něm manželka Mona Lindholm a syn Eric Roizman. Informaci potvrdila Americká společnost kameramanů. Zmíněnými snímky jeho bohatá tvorba zdaleka nekončí. Byl nominován celkem na 5 Oscarů, sošku si odnesl roku 2017.

Rodinné vlivy a původní dráha

Ve stejném roce mu Akademie také udělila čestné místo za celoživotní dílo. Roizman pracoval s režiséry jako Sydney Pollack, Lawrence Kasdan či Harold Becker. Svou filmařskou dráhu zahájil v komerčním světě reklam a během rozkvětu své kariéry založil i vlastní produkční společnost. Slinu pro toto řemeslo musel chytit už doma. I jeho otec byl totiž kameramanem a strýc zase střihačem. Jeho styl je označován za „drsně dokumentární“.

Narodil se v americkém Brooklynu a původně se chtěl stát profesionálním hráčem baseballu. Za kamerou debutoval na filmu Stop z roku 1970. Tehdy si jeho schopností všiml William Friedkin, který si ho následně vybral pro akční thriller Francouzská spojka s Genem Hackmanem. V příběhu stíhání drogových dealerů se Roizman zapsal natočením slavné automobilové honičky skrze ulice New Yorku, která působila velmi autenticky.

Co film, to legenda – a mnohdy nominace

Natáčel ji totiž v reálném prostředí skutečného automobilového provozu metropole. Z toho vzešla první nominace na cenu nejvyšší. Spolupráce s Friedkinem pokračovala triumfem v hororu Vymítač ďábla. Ten přinesl mnoho pamětihodných scén s malou holčičkou posedlou ďáblem. Mezi ty klidnější patří nájezd na Maxe Von Sydowa ve zlověstném osvětlení před domem s posedlou Regan. A na světě byla druhá oscarová nominace.

V roce 1975 se postavil za kameru politického thrilleru Tři dny kondora. Začala tak také jeho vydatná spolupráce s režisérem Sydnem Pollackem. Vytvořili spolu ještě například western Elektrický jezdec, komedii Tootsie (opět nominace) a drama Bez zášti. A protože mu nebyla cizí ani komedie, stál za kamerou i u legendární Addamsovy rodiny režiséra Barryho Sonnenfielda. Nešlo o první zpracování tohoto komiksu, ale určitě nejznámější.

Zdroj: Fakt