Zítra, 12.1. 2023, bude na obloze k vidění kometa, která se vrací po téměř 50 000 letech

Fotografie: Theilr / Creative Commons / Attribution-Share Alike 2.0

Nepromeškejte jedinečnou příležitost a koncem měsíce pozorujte oblohu. Kometa, která se blíží, by měla být za dobrých podmínek viditelná i pouhým okem.

Kometa byla objevena v březnu loňského roku. Od té doby je bedlivě zkoumána a astronomové počítají s tím, že na přelomu ledna a února by mohla být viditelná na obloze i pouhým okem. Další pozorování naznačují, že po průletu kolem Země změní kometa svoji dráhu, a k naší planetě se tak už nejspíš nikdy znovu nepřiblíží.

Nejblíže Slunci bude 12. ledna

Je to tak poslední šance tuto kometu vidět. Objevilo ji specializované zařízení Zwicky Transient Facility, které prozkoumává viditelný vesmír širokoúhlou kamerou a je umístěné na kalifornské observatoři Palomar. Dne 2. března 2022 zde byl zaznamenán pohyb této komety, když prolétla kolem Jupitera. Jako první ji pozorovali astronomové Frank Masci a Bryce Bolin. Dostala trošku krkolomný název, kometa C/2022 E3 (ZTF).

Z dalšího pozorování a výpočtů se odhalilo, že kometa má periodu 47 500 let. Nejspíš ji tak mohli spatřit i naši předchůdci. To by se však už v budoucnu opakovat nemělo, a tak jsme nejspíš poslední lidé, kteří budou mít možnost ji vůbec spatřit. Ve čtvrtek 12. ledna by se měla dostat nejblíže Slunci. Nás však zajímá až přelom ledna a února, kdy se přiblíží Zemi.

Bude se jevit jako šmouha, s dalekohledem uvidíte i ocas

Nejblíže bude 1. února, ale astronomové předpokládají, že bude viditelná i několik dní před i potom. Naplánujte si tak na konec měsíce pozorování noční oblohy. Ideální je zvolit místo bez světelného smogu. Ve městě ji spatříte jen stěží, protože k jejímu pozorování bude potřeba hodně tmavá obloha bez mraků.

kometa na obloze
Fotografie: Freepik

Bude se jevit jako šmouha na obloze a v době největšího přiblížení se objeví poblíž severního nebeského pólu. Pokud nejste pravidelnými pozorovateli noční oblohy, stáhněte si do telefonu aplikaci, která vám na obloze ukáže jednotlivá souhvězdí. Mlhavou hvězdičku pak hledejte nad souhvězdím Velkého vozu, vysoko nad hlavou. Pokud máte dalekohled, určitě ho nenechte doma.

Pozorujte ji od půlky ledna do půlky února

Komety, které jsou viditelné pouhým okem, se objevují zhruba třikrát za desetiletí. Za lidský život tak příležitostí k pozorování komety není mnoho. Proto si ji tentokrát nenechte ujít, další možnost může nastat až za několik let. Podmínky pro pozorování pouhým okem budou vhodné od půlky ledna do půlky února. Pokud vyjde i dobré počasí a obloha bude bez mraků, je velká šance, že se kometa C/2022 E3 (ZTF) jasně ukáže.

Zdroj: Interia Kobieta