Šidit na samoobslužných pokladnách se nevyplácí. Tohle vám hrozí, pokud se „ukliknete“

Fotografie: Realeklas / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

V posledních letech se do čím dál více obchodů dostávají pokladny, na kterých si zboží zákazník markuje sám. A skýtá se mu výborná příležitost, jak si trochu přilepšit do rodinného rozpočtu.

Na jednu stranu poskytují samoobslužné pokladny výhody. Některým zákazníkům mohou šetřit čas a obchody zase ušetří na mzdových nákladech za pokladní. Lidé jsou ale vynalézaví a tak se s rozmachem samoobslužných pokladen zvedlo i procento krádeží v obchodech. Podvádět na samoobslužné pokladně totiž není zase tak těžké a je mnoho lidí, kteří tomuto lákadlu neodolají.

Šidí i lidé, kteří to nemají zapotřebí

Jedním ze způsobů, jak „ušetřit“ na nákupu, je záměna položek. Všechno zboží, které nemá čárový kód, typicky ovoce, zelenina a pečivo, lze zaměnit za zboží, které je levnější. Na váhu umístíte drahé avokádo, ale ze seznamu zboží vyberete levnou mrkev. Pokud si toho obsluha pokladen nevšimne, ušetříte i desítky korun.

Problém s tímto typem podvodů je v tom, že vám nikdo nemůže prokázat váš úmysl. Hříšník se samozřejmě vymluví na to, že se spletl a prakticky mu pak nehrozí žádný postih. Někteří lidé zase „omylem nenačtou“ čárový kód nebo některou položku přemístí mezi zaplacené zboží, schované v košíku pod taškou a tak podobně.

Mladý pár si chtěl užít dovolenou zdarma, tvrdě na to ale doplatili. Na trest nikdy nezapomenou

Zajímavostí je, že se do takového šizení nepouští pouze sociálně slabší lidé, kteří na nákup potravin opravdu nemají. Často jsou při činu přistiženi i bohatší lidé, kteří nemají takové šizení zapotřebí. Ačkoliv by si nikdy zboží z regálu neschovali pod košili, příležitost na samoobslužné pokladně využijí. Přitom v principu se jedná stále o jedno a to samé, tedy krádež.

platba kartou v obchodě
Fotografie: Freepik

Obchodníci reagují instalací sofistikovaného softwaru

Způsobů jak podvádět na samoobslužné pokladně je mnohem více a lidé jsou čím dál vynalézavější. Na to samozřejmě musí reagovat i obchodníci a snaží se riziko krádeží minimalizovat. Do samoobslužných pokladen se tak začínají instalovat chytré softwary, které dokáží rozpoznat vaši tvář nebo zákazníka dokážou hlasově ihned upozornit, že se při markování zboží dopustil nějaké chyby.

I přes ztráty, které na samoobslužných pokladnách obchodům vznikají, se zdá, že tento trend se bude stále více rozšiřovat. Se zlepšujícími se bezpečnostními prvky se tak v budoucnu budou lidé stále častěji setkávat se zcela bezobsluhovými obchody. Zajímavé je, že průkopníkem takových obchodů je u nás český řetězec COOP, který loni otevřel historicky první samoobslužnou prodejnu ve Strakonicích.

Zdroj: Domek i Ogrodek

Veškerý volný čas trávila s prsty na klávesnici. Psaní článků se časem stalo jejím největším koníčkem. Neustále ... [Více o autorovi]