Spousta Čechů má nevědomky doma extrémně vzácné panenky, za které sběratelé platí desítky tisíc Kč

Fotografie: Librarygurl / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

Panenka Barbie: ze začátku dokonalá kráska, později díky promyšleným edicím prostředek k výchově, edukaci… a také investiční příležitost. 

Pro někoho je Barbie modelkou s dokonalými proporcemi (až nereálnými, což bylo svého času předmětem mnoha diskusí napříč internetem), pro jiného ukázkou toho, co vše mohou ženy dělat nebo že mít rozličné barvy pleti či nějaký handicap není překážkou. Barbie zkrátka nejen baví, ale také edukuje. Příběh této krásky, která se drží v top 10 nejoblíbenějších hraček světa, se začal psát v USA roce 1959. Nebo ne?

Historie panenky Barbie

Možná pro vás bude překvapením, že doopravdy to začalo o něco dříve a na jiném místě: v poválečném Německu. Inspirací byla podle webu Britannica panenka Lilli, která původně byla stvořena dle komiksové postavy z deníku Bild. Lilli ale nepatřila do rukou dětem, nýbrž zejména pánům, dala se totiž koupit v nočních klubech.

Jenže Lilli zahlédla Ruth Handlerová, Američanka, která přesvědčila manžela k zakoupení práv na výrobu. A tak vznikla firma Mattel. Dne 9. března 1959 spatřila světlo světa první panenka Barbie. O rok později k ní přibyl Ken, časem pak nekonečné množství kamarádek rozličných profesí, dále pak zvířata a se vším tímto související doplňky. Zkrátka zrodil se fenomén.

Cena vzácné dvacetikoruny se pohybuje kolem 120 000 Kč. Chybí na ní státní znak a rok vydání

Barbie: vzácné kousky za neuvěřitelné částky

Mattel si záhy uvědomil, že nejen dokonalé blondýnky vládnou světem. Reagoval produkcí panenek různých barev pleti, později také s rozličnými handicapy. Barbie je zkrátka ikona udávající směr, a to i v módě. Oblékali ji takoví mistři jako Ch. Dior, Y. S. Laurent nebo K. Lagerfeld. Na své si přijdou i sběratelé, limitované edice představují nejen vášeň, ale i příležitost k investici. V určitých edicích se vyrobí jen kolem 1 000 kusů. Při speciálních příležitostech nebo ve spolupráci s celebritami se pak vydává tzv. Black Label.

Panenky se dají získat na na běžných aukčních serverech, pomyslné nůžky částek jsou rozevřeny hodně: obvykle jde o pár stovek či tisíc, výjimečně až pár desítek set tisíc. Záleží samozřejmě na tom, jak vzácnou edici máte zrovna v rukou. Nejdražším z „běžných kousků“ byla panenka z úplně první edice v černo-bílých plavkách, jejíž cena se dle magazínu TownAndCountry vyšplhala na 800 tisíc korun.

A úplně nejdražší kousky mají svou hodnotu díky šperkům, v roce 2010 se tak prodala Barbie s náhrdelníkem z růžových diamantů skoro za 7 milionů korun. Na SvětěKreativity jsme psali také o ženě, která pořídila obraz v aukci z 275 korun, nejspíše se ale jedná o dílo významného autora.

Zdroj: Britannica, Marianne, TownAndCountry

František je redaktorem s bohatými zkušenostmi v oblasti psaní článků pro online magazíny. Po absolvování všeobecného ... [Více o autorovi]

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*