Na veřejnost unikl mrazivý případ z domova důchodců v Moravskoslezském kraji

Fotografie: JAn Dudík / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

Kontrola týmu ombudsmana zjistila řadu pochybení v péči o seniory s demencí. Vedení zjednalo částečnou nápravu, poté přestalo komunikovat.

V domově se zvláštním režimem Důstojnost v Nýdku na Frýdecko-Místecku odhalil tým ombudsmana řadu pochybení. Až o dvě stovky seniorů tu v noci pečovali pouze dva lidé. Někteří klienti byli přivazováni k posteli, jiné zamykali na pokoji, uvedl deník Blesk.Vedení domova částečně splnilo některá z 56 opatření k nápravě, pak však přestalo komunikovat.

V domově chybí personál

„Ve většině pochybení se odráží zásadní nedostatek personálu. Ten chybí zejména při nočních službách, kdy o více než 180 klientů pečují pouze dva pracovníci a žádný z nich není zdravotník. Předpisy sice nestanoví závazný personální standard, který by udával minimální počet pracovníků, situace v domově ale už představuje hazard se zdravím i životy klientů,“ cituje zástupce ombudsmana Víta Alexandera Schorma v souhrnné zprávě web Ochránce.

I na denních službách chyběl personál, který by se mohl plnohodnotně postarat o tak velký počet klientů. Běžně se o téměř dvě stovky lidí staralo tři až šest zdravotních sester spolu se šesti či sedmi pracovníky v sociálních službách. Problémy se zvládáním péče potvrdil kontrolnímu týmu z Kanceláře ombudsmana i samotný personál. Kontrola například odhalila jednoho klienta, který byl přivázaný za zápěstí k posteli. Sám nebyl schopen chodit, ale údajně padal z lůžka. Toto preventivní opatření proti pádu bylo na klienta uplatňováno po několik let.

Na internet unikly tyto fotografie z domova důchodců. To, co odhalila inspekce, spustilo vlnu kritiky

Nedostatek personálu by se měl řešit systémově

Běžně se také někteří klienti zamykali na pokojích. Po proběhlé kontrole byl domov vyzván k nápravě cekem 56 pochybení. Tak se stalo v několika případech, avšak v řadě oblastí ani na opakované výzvy vedení domova nereagovalo a nakonec přestalo komunikovat úplně. Že s nimi nekomunikujeme, je lež. Oni nám dávají 30 dnů na odpověď, sami na ni mají půl roku. Odpovídali jsme možná pozdě, o měsíc, o dva, ale odpovídali jsme,“ cituje Blesk Dalibora Mitrenga, ředitele domova.

senioři
Fotografie: Freepik

O situaci v zařízení byla informována Inspekce poskytování sociálních služeb i pražský magistrát. Nedostatek personálu je podle zástupce ombudsmana nutné řešit systémově, stanovením závazného personálního standardu v sociálních službách. Takové změny jsou však v rukou zákonodárců. Na Světě Kreativity jsme rovněž psali o budování domova důchodců v Horní Lidči, jež se v obci stalo výbušným tématem.

František je redaktorem s bohatými zkušenostmi v oblasti psaní článků pro online magazíny. Po absolvování všeobecného ... [Více o autorovi]

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*