Na veřejnost unikl mrazivý případ z domova důchodců v Moravskoslezském kraji

Fotografie: JAn Dudík / Creative Commons / Attribution-Share Alike 4.0

Kontrola týmu ombudsmana zjistila řadu pochybení v péči o seniory s demencí. Vedení zjednalo částečnou nápravu, poté přestalo komunikovat.

V domově se zvláštním režimem Důstojnost v Nýdku na Frýdecko-Místecku odhalil tým ombudsmana řadu pochybení. Až o dvě stovky seniorů tu v noci pečovali pouze dva lidé. Někteří klienti byli přivazováni k posteli, jiné zamykali na pokoji, uvedl deník Blesk.Vedení domova částečně splnilo některá z 56 opatření k nápravě, pak však přestalo komunikovat.

V domově chybí personál

„Ve většině pochybení se odráží zásadní nedostatek personálu. Ten chybí zejména při nočních službách, kdy o více než 180 klientů pečují pouze dva pracovníci a žádný z nich není zdravotník. Předpisy sice nestanoví závazný personální standard, který by udával minimální počet pracovníků, situace v domově ale už představuje hazard se zdravím i životy klientů,“ cituje zástupce ombudsmana Víta Alexandera Schorma v souhrnné zprávě web Ochránce.

I na denních službách chyběl personál, který by se mohl plnohodnotně postarat o tak velký počet klientů. Běžně se o téměř dvě stovky lidí staralo tři až šest zdravotních sester spolu se šesti či sedmi pracovníky v sociálních službách. Problémy se zvládáním péče potvrdil kontrolnímu týmu z Kanceláře ombudsmana i samotný personál. Kontrola například odhalila jednoho klienta, který byl přivázaný za zápěstí k posteli. Sám nebyl schopen chodit, ale údajně padal z lůžka. Toto preventivní opatření proti pádu bylo na klienta uplatňováno po několik let.

Na internet unikly tyto fotografie z domova důchodců. To, co odhalila inspekce, spustilo vlnu kritiky

Nedostatek personálu by se měl řešit systémově

Běžně se také někteří klienti zamykali na pokojích. Po proběhlé kontrole byl domov vyzván k nápravě cekem 56 pochybení. Tak se stalo v několika případech, avšak v řadě oblastí ani na opakované výzvy vedení domova nereagovalo a nakonec přestalo komunikovat úplně. Že s nimi nekomunikujeme, je lež. Oni nám dávají 30 dnů na odpověď, sami na ni mají půl roku. Odpovídali jsme možná pozdě, o měsíc, o dva, ale odpovídali jsme,“ cituje Blesk Dalibora Mitrenga, ředitele domova.

senioři
Fotografie: Freepik

O situaci v zařízení byla informována Inspekce poskytování sociálních služeb i pražský magistrát. Nedostatek personálu je podle zástupce ombudsmana nutné řešit systémově, stanovením závazného personálního standardu v sociálních službách. Takové změny jsou však v rukou zákonodárců. Na Světě Kreativity jsme rovněž psali o budování domova důchodců v Horní Lidči, jež se v obci stalo výbušným tématem.

František je redaktorem s bohatými zkušenostmi v oblasti psaní článků pro online magazíny. Po absolvování všeobecného ... [Více o autorovi]

1 Comment

  1. A čemu se divíte, že mají málo personálu. Kdo by tuhle práci za ty peníze dělal. Tohle by měli mít povinně poslanci jako brigádu alespoň čtrnáct dní za svoje volební období. Ať vidí jak jsou lidi na těhle posicích vytížený.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*