Spotřebitelé mohou při nákupu potravin ušetřit 20 %. Řetězce drží vysoké ceny i přes nízké náklady

Fotografie: Downtowngal / Creative Commons / Attribution-Share Alike 3.0

Ačkoliv došlo snížením sazby DPH ke zlevnění některých potravin, podle experta je tu stále dost prostoru pro zlevňování. Řetězce však musí pocítit tlak.

Zemědělci zlevňují, DPH se snižuje, ale výraznější pokles cen v obchodech zatím zákazníci příliš nepociťují. Některé potraviny sice skutečně zlevnily, podle ekonoma Lukáše Kovandy je tu však stále velký prostor, aby řetězce poslaly ceny ještě níže. Jejich motivace ke zlevňování pochopitelně není velká, a proto by se podle něj mělo na řetězce ještě více tlačit.

Ceny potravin jsou stále vysoké

Ještě koncem roku se někteří domnívali, že ceny po Novém roce v řetězcích stoupnou, přestože DPH se sníží z 15 na 12 %. K nárůstu cen však u většiny položek naštěstí nedošlo. Všechny řetězce podle TN.cz avizovaly, že snížení DPH promítly do většiny nabízených položek. Přesto si někteří odborníci myslí, že je tu stále prostor ke zlevňování. Ceny potravin jsou totiž stále vysoké oproti předkrizovému období, ačkoliv zemědělci zlevňují, inflace klesá a klesají i ceny energií.

„Vezměte si, že zemědělci aktuálně zlevňují prakticky nejvýrazněji v historii České republiky. Ceny jdou meziročně dolů až o 20 procent. Potravináři jdou s cenami také dolů, byť ne tak výrazně jako zemědělci, takže se pořád čeká na řetězce,“ popsal Kovanda v pořadu Co na to vaše peněženka na CNNPrimaNEWS. Obchodní řetězce podle něj vyčkávají a každý týden, kdy drží vyšší ceny, je pro ně pochopitelně příznivý.

Generální ředitel skupiny ČEZ odhalil, jak to bude se zdražováním elektřiny. Týká se to každého z nás

Pomohl by tlak médií i státních úřadů

Do hry by tak měl podle něj vstoupit větší tlak veřejnosti i médií. Jako příklad uvedl kauzu s lahvovou Plzní. Tu si mohli němečtí zákazníci koupit za 25 Kč, zatímco čeští spotřebitelé museli z peněženek vytáhnout až 40 Kč. Po medializaci tohoto příkladu pak řada řetězců skutečně lahvovou Plzeň zlevnila. To dokazuje, že řetězce na mediální tlak reagují a zboží zlevní, aby nemusely čelit negativnímu mediálnímu obrazu.

pokladní
Fotografie: Freepik

Ačkoliv se nepředpokládá, že by řetězce zlevnily o celých 20 %, prostor pro snížení cen potravin v rozmezí 10–12 % tu stále ještě je. Podle odborníků by se však do tlaku měly zapojit i státní orgány a Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Mohlo by tak dojít k poměrně výraznému zlevnění, které bohužel stále nepozorujeme. V případě cen energií se však ledy už pohnuly. Přečtěte si na SvětěKreativity, že většině domácností budou dodavatelé energií peníze vracet.

František je redaktorem s bohatými zkušenostmi v oblasti psaní článků pro online magazíny. Po absolvování všeobecného ... [Více o autorovi]