Kysané zelí podle tradičního moravského receptu. Připravte si vitamínovou nálož, kterou můžete jíst celou zimu

Kysané zelí velmi často není takové, jak si ho představujete. Je to vlivem drobných chyb, kterých se při přípravě můžete dopustit.

K výrobě kysaného zelí je ideální zvolit pozdní odrůdy zelí, které již nebude dlouho skladované. Ideální je vybrat zaoblené hlavy zelí, které jsou šťavnatější a ideální pro nakládání. Listy by měly být šťavnaté, pahýl by neměl být příliš dlouhý a samotná hlava zelí by neměla být volná. Podle zvyku prý kysané zelí kvasí pátý nebo šestý den po novoluní a vždy dopadne dobře.

S mrkví střídmě

Pokud do kysaného zelí přidáváte mrkve, buďte opatrní. Pro třílitrovou nádobu bohatě stačí jedna jediná mrkev. Jinak bude zelí příliš měkké. Pokud jde o sůl, tak je ideální na jeden kilogram masa použít 20 gramů obyčejné stolní soli. Myslete také na to, že zelí by mělo být uložené ideálně ve smaltované, skleněné nebo plastové nádobě. Kov není na kvašení zcela vhodný. Pro správný proces kvašení je dobré, aby zelí začínalo kvasit při pokojové teplotě, poté dejte zelí na místo, kde není více než 0 stupňů. Pak by mělo být zelí křupavé.

Fotografie: Pexels

Nejprve je vhodné zelí pořádně očistit. Odstranit z něj svrchní listy a rozkrojit ho napůl. Poté vykrojit košťál a zelí nakrouhat na kruhadle nebo na mandolíně. V případě, že to jinak nejde, ho nastrouhejte.

Strouhané zelí je třeba dobře pomačkat rukama, aby pustilo šťávu a do nádob ho opravdu natlačit na těsno. Každou vrstvu, kterou přidáte rukama pořádně napěchujte. Poslední vrstvu pak zalijte zelnou šťávou. Šťáva by měla zelí úplně zakrýt.

Fotografie: Freepik

Dostatek šťávy je důležitý

Pokud není šťávy v zelí dostatek a veškeré zelí není přikryté, pak zelí změkne a nebude správně křupavé. Zelí totiž musí být pod hladinou a nesmí být v kontaktu se vzduchem. Zelí je vhodné míchat asi dva nebo tři dny, pak se uvolní kysličník uhličitý, který udělá zelí správně hořké a křehké.

Kysané zelí je plné vitamínů. Najdete v něm vitamín K a vitamíny skupiny B. Kromě toho je plné minerálů jako je draslík, vápník, fosfor, síra, a hořčík. Je dokázáno, že kysané zelí podporuje tvorbu krve a hormonů.

Kysané zelí také snižuje únavu a pomáhá vylučování toxických látek z těla. Navíc zelí výrazně zvyšuje imunitu. Má vysoký obsah vlákniny a je nízkokalorické a téměř bez tuku. Přirozeně fermentované zelí je také přírodním probiotikem. Do svého jídelníčku můžete zelí zařadit jako vynikající předkrm, doplněk k hlavnímu jídlu nebo jako náplň do koláčů.