Nedávný incident mezi studenty připomněl, že školy nejsou pro mnoho dětí bezpečným místem. O život ve většině případů nejde, ale emoční zranění si děti odnáší do života.
Neslavně skončil maturitní ples katolické střední školy v Kaliszi. Ve dvě ráno musela přijet potyčku mezi studenty řešit policie. Nikomu se nic vážného naštěstí nestalo. Je to však jen další ukázka toho, že násilí na školách není nic výjimečného. Nejenže šikana ve škole je na vzestupu, ale autorita učitele bere za své už i u rodičů.
Policie nakonec odjela s nepořízenou
Incident se odehrál kolem druhé hodiny ranní. V tu dobu se konal na místní katolické škole maturitní ples. Původní zpráva zněla, že jedna z maturantek kouřila ve třídě elektronickou cigaretu. Učitelka však studentce nařídila cigaretu vypnout. Té se tento zákaz nelíbil a učitelku měla napadnout. Podle hlášení policie byl však příběh úplně jiný.
Když přijeli na místo, zjistili, že potyčka se týká tří studentů a důvodem opravdu byla elektronická cigareta. Rvačka mezi studenty byla tak vážná, že se zúčastnění rozhodli přivolat policii. Ta však na místě nic nevyřešila, protože se ukázalo, že nikdo z přítomných nechce nic nahlásit. Vzhledem k tomu, že na místě nebyl nikdo zraněn a nikdo si na nic nestěžoval, odjela policie bez toho, aby měl tento incident nějaké následky.
Násilí na školách není nic výjimečného
Událost, před kterou se dá přimhouřit oko, vzhledem k situaci, kdy se mladí baví posilnění alkoholem a neukočírují své emoce. Nejspíš budou tuto historku dávat k dobru pokaždé, když budou na maturitní ples vzpomínat. Co je však horší, že násilné chování ve školách se děje běžně i bez alkoholu. S psychickou šikanou se u nás často setkává až 40 % žáků. S tou fyzickou pak až 13 %.
Agresivita rodičů také stoupá
Ušetřeni před agresivitou už nejsou ani učitelé. Jsou známé případy, kdy byl učitel napaden rodiči některého ze studentů. Podle rozsáhlého mezinárodního šetření mezi 15letými se ukázalo, že české děti se s násilím ve školách setkávají častěji, než je průměr zemí OECD. Na této situaci se podílí řada faktorů a zdá se, že je tu významný prostor pro samotné učitele, kteří by mohli být klíčem ke snížení násilného chování na školách.
Vše by však mělo začínat již při přípravě na toto povolání. Žádný prostor se tu ovšem nevěnuje vztahu učitel a rodič. Mnozí mladí učitelé tak netuší, jakým způsobem navázat s rodiči vztahy na přátelské úrovni a jak si poradit v situaci, kdy se rozčílený rodič něčeho domáhá. Chybí zde důraz na spolupráci s nimi i důraz na vytváření respektujícího prostředí například směrem ke spolužákům, kteří se jakkoli odlišují.
Starší děti svým učitelům nedůvěřují
Některým excesům nemůže zabránit ani sebelepší učitel. Pokud by však odcházel do praxe vybaven znalostmi i na tomto poli, mohlo by to výrazně přispět ke zlepšení celkové situace. Mnoho ze začínajících učitelů tak získává zkušenosti až za pochodu a je jenom na nich, jestli se budou věnovat pouze výuce, nebo budou věnovat pozornost i vztahům ve třídě a vhodnou formou je korigovat. Ukazuje se totiž, že většina žáků druhých stupňů nedůvěřuje ve škole nikomu dospělému natolik, aby se na něj mohli obrátit a svěřit se mu.
Zdroj: Fakt
Napište komentář