Malování a jiné výtvarné činnosti rozvíjejí představivost, vnímavost a emocionální vyjádření. Celkově jsme díky tvoření kreativnější, což se hodí nejen v dětství, ale i později v práci. Proto je dobré dětem různé výtvarné techniky ukazovat a nechat je, ať si samy najdou, co je baví nejvíce. I kdyby je nakonec malování nebavilo vůbec, obohatí je už jen procesem zkoušení. Sepsali jsme pro vás, jaké techniky jsou vhodné pro různé věkové skupiny a co v dětech podporují.
Příprava na výtvarné činnosti
Než začneme s malováním, je dobré si na to připravit místo: základem je správně vysoký stůl, nejlépe omyvatelný. Můžete zvolit i podložku, ale ideální je děti zbytečně nezatěžovat tím, že dělají nepořádek. Nechte je tvořit, čmárat a patlat – to ke tvoření zkrátka patří. Když už byste se náhodou chtěli rozčílit, pamatujte, že to děláte kvůli vašim ratolestem. Už i batolata si během zdánlivě nekontrolovaného tvoření procvičují koordinaci činnosti ruky a očí a zlepšují své motorické schopnosti.
Batolata (1-3 roky)
Úplně maličké děti nejvíce ocení tvoření, které podporuje smyslový vývoj a hrubou motoriku. Jsou nejšťastnější, jakmile můžou dělat něco rukama a vidí okamžitý výsledek. Je prokázáno, že takové činnosti jsou prospěšné pro psychomotorický vývoj. Vyzkoušejte například:
- Malování prsty (na papír, bublinkovou fólii…)
- Malování pomocí většího štětce a temper
- Kreslení křídou na chodník
- „Razítkování“ pomocí houbičky namočené ve vodovkách nebo temperách
Předškolní děti (3-6 let)
Děti školkového věku už jsou schopné držet (byť zatím špatně) pastelky, štětce a další výtvarné pomůcky. V tomto věku už také většina dětí přechází od kreslení tvarů a čar k postavám a objektům. Proto je ideální čas vyzkoušet další způsoby výtvarného vyjádření:
- Pastelky a voskovky (můžete kombinovat tlustší a tenčí)
- Fixy včetně těch foukacích, kterými děti vytvářejí obrázky pomocí šablon (mimochodem foukání navíc podporuje kondici dýchacích orgánů a správný vývoj řeči)
- Modelína a hlína
- Štětec a vodovky nebo tempery
- Razítka a otiskování předmětů (list, květina…)
- Koláže (na ty můžete zužitkovat všemožné obaly, poničené oblečení, kartony či třeba plastové lahve)
Školní děti na prvním stupni (7-10 let)
Ve škole už malí žáčci začnou chodit na výtvarku a vy si můžete trochu oddychnout. I tak ale doporučujeme nespoléhat jen na školu a pokračovat v tvoření i doma. Tempery, vodovky nebo pastelky jsou fajn i pro školní děti. I s nimi mohou děti trénovat malování detailů či stínování. Pokud chcete zkusit ještě něco těžšího, co už váš žáček zvládne, můžete vyzkoušet:
- Akrylové barvy
- Malba na plátno
- Kresba uhlem
- „Land art“ neboli přírodní umění (tvoření uměleckých objektů z listů, kamínků či větviček, co najdou v přírodě)
- Práce s látkami (základní techniky šití, lepení, zdobení)
- Modelování s moduritem
Děti ve středním školním věku (od 10 let)
Starší děti už toho ledacos zvládnou samy a už ani moc nepotřebují, abyste jim u tvoření stáli za zády. Nyní ocení, když jim připravíte podmínky pro způsob tvoření, který je baví nejvíce. Pokud se zdá, že vaše dítě má umělecké sklony a rádo maluje, můžete ho zasvětit do pokročilých technik:
- Olejomalba (tady se připravte na to, že budete potřebovat docela dost pomůcek jako plátno, olejové barvy, ředidlo, štětce, apod.)
- Malba inkoustem
- Digitální umění (kreslení pomocí tabletu a tužky, později klidně práce s grafickými programy jako Photoshop nebo InDesign)
- Street art a graffiti (práce se spreji na plochách k tomu určených)
- Mixed-media koláže (spojení malby, kresby a třeba textilií)
Napište komentář