Potraviny, které brání naše tělo před volnými radikály a pomáhají při jeho detoxikaci

Fotografie: Freepik

Mají silný vliv na naši obranyschopnost, zpomalují stárnutí a snižují rizika srdečních onemocnění. Mluvíme o antioxidantech, jejichž významné zdroje si v tomto článku představíme.

Zejména v posledních letech velmi často slýcháme varování před volnými radikály. Ty na nás kvůli poškozenému životnímu prostředí a nepříliš dobrému životnímu stylu útočí ze všech stran. Obranu před nimi nám poskytuje dostatečné množství antioxidantů. Jedná se o látky, které jsou schopné předat svůj volný elektron volným radikálům, a tím vyrušit jejich negativní vliv. Část antioxidantů si naše tělo umí vyrobit samo, ty ostatní ale musíme přijímat v potravě. Představme si tedy některé z významných zdrojů této nepostradatelné látky.

Citron

Nejvýznamnějším zdrojem antioxidantů je překvapivě jeho kůra. Pokud tedy máte v dosahu zdroj chemicky neošetřených citronů, nastrouhejte si ji do zásoby. Uchovávat ji můžete bezpečně v lednici či v mrazničce, lze ji ale také sušit. Ostatní části citronu už mají antioxidantů méně, ale stále zůstávají mezi jejich významnými potravinovými zdroji.

Fotografie: Freepik

Dostatečná a pravidelná konzumace citronů rovněž udržuje přiměřenou hladinu draslíku a kyseliny listové v našem těle. Málo se ví, že citronová šťáva, díky vysokému obsahu vitamínu C, je tou nejšetrnější variantou energetického nápoje. Dokáže totiž udržet v bdělosti náš organismus a vnímání, a to i bez škodlivých látek, které tyto nápoje běžně obsahují.

Kakao

Nyní se nejspíše jedná o výbornou zprávu pro všechny, kteří si oblíbili kvalitní čokoládu. Tu poznáme podle toho, že obsahuje alespoň 70 % kakaa. Podle posledních studií má přiměřená konzumace kakaa pozitivní vliv na krevní tlak a také snižuje zánětlivé reakce těla a riziko srdečních chorob. Překvapivě pozitivní vliv má i na cholesterol. Pozor na kakao by si ale měli dávat lidé, kteří trpí na tvorbu ledvinových kamenů z kyseliny močové. Pro ně je totiž jeho konzumace méně prospěšná.

Borůvky a maliny

Letní ovoce obecně je bohatým zdrojem antioxidantů. Borůvky, tedy ty lesní, obsahují až 9,2 mmol antioxidantů na 100 gramů ovoce. To je v ovocné říši vůbec nejvíce. Borůvky mají podle výzkumů také velmi pozitivní schopnost zpomalit vývoj stařecké demence a povzbuzují mozkovou činnost. Jedná se tedy o pochoutku, která nejenže dokonale potěší chuťové buňky, ale má také ten nejlepší vliv na naše zdraví.

Fotografie: Freepik

Ani chutné maliny příliš nezaostávají, obsahují totiž 4 mmol antioxidantů na 100 gramů ovoce. Nedávné výzkumy navíc zjistily, že mají schopnost ničit většinu buněk rakoviny žaludku, střev a prsou. Srovnáním studií byl zjištěn i pozitivní vliv malin na zablokování rakovinného bujení. Prozatím ale výzkumy probíhají spíše jen ve zkumavkách.

Celer

Celer, bulvový i řapíkatý, je sice méně zmiňovaným, ale přesto neopomenutelným zdrojem antioxidantů. Především ve svém syrovém stavu je bohatý na vitamíny C, B1, B2 a B6. Obsahuje rovněž velké množství draslíku, kyseliny listové, železa, vápníku, sodíku, fosforu, hořčíku a mnoho podstatných aminokyselin.

Fotografie: Freepik

Chrání před tvorbou ledvinových i žlučníkových kamenů, čistí cévy a zvyšuje jejich elastičnost. Pro páry, které se snaží o miminko, bude zajímavý fakt, že dostatečná a pravidelná konzumace celeru zvyšuje plodnost a posiluje sexuální apetit díky svým afrodiziakálním účinkům. Takže teď už přesně víte, z čeho si připravit zdravé a nabuzující smoothie.

Zdroj: Healthline