Rozpoznat nedostatek železa v organismu můžete podle jasných příznaků

Pokud se poslední dobou cítíte unavení více než obvykle, míváte závratě, bolesti hlavy a vaše pleť je pobledlá, může vás trápit nedostatek železa, což se projevuje chudokrevnosti (anémií). Železo je pro naše tělo velmi potřebné, jelikož umožňuje produkci hemoglobinu. Hemoglobin je bílkovina obsažená v červených krvinkách a napomáhá k okysličování krve.

Co může nedostatek železa způsobit?

Hlavními příčinami nedostatku železa v organismu mohou být: náhlá a velká ztráta krve, zhoršené stravovací návyky a nezdravý způsob života, nebo zánětlivé onemocnění střev.

Jaké jsou základní příznaky nedostatku železa?

V některých případech je nedostatek železa asymptomatický. Příznaky se ale mohou lišit podle zdravotního stavu, nebo věku dotyčného člověka.  Co tedy sledovat?

  • Neobvyklou únavu: pakliže trpíte nedostatkem železa, vaše tělo není dostatečně okysličené, kvůli nízké hladině hemoglobinu v krvi. Srdce tak má více práce s tím, dopravovat kyslík do celého těla. To může způsobit právě abnormální vyčerpanost a únavu.
  • Bledou pleť: hemoglobin nejen, že okysličuje krev, díky němu je i červená. Obsahuje totiž červené krevní barvivo, díky kterému je pokožka na pohled zdravě růžová. Pokud tedy hemoglobinu nemáte dost, budete pobledlí.
  • Dušnost a bolesti hlavy: frekvence dýchání se při nedostatku kyslíku v těle automaticky zvýší, proto můžete trpět dušností. Bolesti hlavy jsou zapříčiněné nedostatečným přísunem okysličené krve do mozku, nejčastěji ji mohou trpět především ženy během menstruace, které výrazně krvácí.
  • Nepravidelná srdeční činnost: k té dochází právě v důsledku toho, že srdce musí zvýšit svou akci, pokud potřebuje do těla dostat více kyslíku.

Další časté příznaky nedostatku železa

Nedostatek železa v organismu se také může projevovat tím, že budete mít sušší pokožku, křehké a lámající se nehty a zhoršenou kvalitu vlasů. Rovněž se mohou někteří lidé potýkat s bolestivostí a otokem jazyka, což je zapříčiněno hlavně nízkou hladinou myoglobinu. Až 25 % lidí zase trpí během anemie takzvaným syndromem neklidných nohou.

Jak železo doplnit?

Abyste předešli nedostatku železa, je dobré zařadit do svého jídelníčku potraviny, které železo obsahují. Mezi ně se řadí: luštěniny a obiloviny, sušené ovoce, ořechy, sušené hřibovité houby, hořká čokoláda, dýňová semínka, mák, višně, třešně, jahody, chřest, brokolice, červená řepa, mrkev, zelí, pórek, hlávkový salát, mořské řasy, nebo špenát.

Skvělým zdrojem železa jsou i vnitřnosti (játra, srdce, mozek, ledviny). Konzumovat se doporučuje i hovězí maso, drůbež a ryby. Jestli rádi pijete bylinkové čaje, při anémii pomůže především odvar z kopřiv, pampelišek, nebo hořce. Doplnit železo je možné samozřejmě i speciálními doplňky stravy, které zakoupíte volně v lékárně. Ideální je vitamín B12, nebo kyselina listová.

Fotografie: Depositphotos