Zdravotní benefity a možná využití plodů angreštu, které by měl znát opravdu každý

Fotografie: Pixabay

Tyto chlupaté kyselé kuličky obsahují spoustu zdravých látek, které můžete do těla dostávat v nejrůznějších formách.

Ať už máte větší nebo menší zahrádku, dost možná na ní máte několik malých keříků s drobným ovocem. Často se pěstuje rybíz, josta nebo angrešt. Poslední zmíněné plody nemá řada lidí v oblibě, jelikož mohou být dosti kyselé. Jiným zase vadí chloupky či chmýří po celém angreštu, vedle těchto nepříjemností má však jejich konzumace spoustu výhod. Nemusíte je přitom jíst čerstvé a do něčeho je zakomponovat.

Fotografie: Unsplash

Přidejte angrešt do svého jídelníčku

Podobně jako rybíz se i toto drobné ovoce vyskytuje v několika barevných variantách v závislosti na odrůdu. Můžete se dostat k angreštu zelenému, tmavě červenému až černému nebo žlutému. Barva však nijak moc jejich vlastnosti a přínos vašemu organismu nezmění a ve všech je dosti podobný obsah látek. Jejich kombinace může mít daleko silnější dopad, než jste si mohli myslet.

Fotografie: Pixabay

Podobně jako jiné kyselé ovoce obsahuje i angrešt velké množství vitamínu C, díky němuž posílíte svůj imunitní a nervový systém. V dužině je nadále obsažen i vitamín A a B, které dokáží podpořit činnost sliznic, buněčnou výměnu, růst vlasů a funkci srdce. Pozitivní účinek se však nemusí projevit jen na vnitřních orgánech, ale také na dalších částech těla pomocí jiných látek, než jsou vitamíny.

Ideální je jíst jej během léta

Toto kyselé ovoce obsahuje i vlákninu, pomocí níž dokáže detoxikovat tělo, zbavit se volných radikálů a odpadních produktů těla. Další zázračnou látkou angreštu je biotin, jehož přítomnost dokáže uzdravovat kůži a poničené vlasy. Plody samozřejmě obsahují i řadu dalších minerálů a vitamínů, ty se však již vyskytují v menším množství a jejich samostatná činnost není tak důležitá, spolu však působí perfektně.

Fotografie: Pixabay

Dokáží například efektivně podpořit činnost ledvin a jater, snižují riziko vzniku rakoviny tlustého střeva a zmírňují příznaky nachlazení či horečky. Vedle toho dokáže vetší množství angreštu napomoci tělu s přirozeným ochlazováním. V průběhu horkých letních měsíců byste jich tak měli jíst více než v zimě. Příliš velké množství vám však může přivodit zažívací potíže, raději to s ním tedy nepřehánějte.

Můžete jej zmrazit, upéct či zavařit

Jelikož ani angrešt neroste po celý rok, měli byste zajistit, že jej budete mít stále dostatek a že bude po ruce. Zpracovat jej můžete několika způsoby a vždy byste našli nějaký nový. Velmi oblíbené je zmrazení ve vaničce, zavařování do sklenic nebo pečení buchet a koláčů. Z angreštu je však i velmi dobrý pečený čaj, výluh či odvar z lístků na pití a zábaly bolavých kloubů, případně lze udělat sladký džem nebo sirup.

Zdroj: Healthline