Nepříjemná pravda o kávě, určité množství kofeinu může být nebezpečné

Fotografie: Freepik

Káva je výborný stimulant, který pomáhá nastartovat den. Není ale vhodná pro každého a v ojedinělých případech mohou mít její účinky negativní dopad na náš zdravotní stav.  

Snídani by si bez kávy málokdo dovede představit. Někteří z nás se ale bez šálku kávy neobejdou ani dopoledne, u oběda a dokonce ani večer před spaním. Káva je stimulant, který ale při nadměrné konzumaci může působit škodlivě.

Fotografie: Unsplash

Jak poznám, že bych měl konzumaci kávy omezit nebo dokonce kávu naprosto vyřadit ze svého pitného režimu? A kdo by se měl kávě velkým obloukem vyhýbat, aby zbytečně nedráždil svůj již nalomený zdravotní stav?

Nadměrné množství kofeinu vede často k poruchám spánku

Káva obsahuje kofein, jehož konzumaci by se měli vyhýbat lidé, kteří trpí úzkostnými poruchami a nebo u nich byla diagnostikována deprese. Nadměrná konzumace kofeinu totiž vede k poruchám spánkového cyklu a zvyšuje srdeční tep. Následkem těchto příznaků může dojít k prohloubení negativního psychického stavu. Kromě toho kofein může velmi negativně integrovat s látkami, které jsou obsaženy ve většině antidepresiv. 

Fotografie: Unsplash

Nadměrné množství konzumované kávy může mít také negativní dopad na naši hormonální rovnováhu. Pokud trpíme poruchami menstruačního cyklu, neměli bychom konzumovat kávu ve velkém množství. V tomto případě je vhodná konzultace s Vaším gynekologem.

Hormonální nerovnováha může vést i k výkyvům nálady a následně i k poruchám Vašeho nervového systému. Pokud máme hormonální problémy, konzumaci kávy bychom neměli brát na lehkou váhu.

Konzumace kávy není vhodná při problémech s trávením

Lidem s trávicími problémy není konzumace kávy všeobecně doporučovaná. Vynechat ze svého jídelníčku bychom ji měli v případě, že trpíme Crohnovou chorobou, syndromem dráždivého tračníku, vředy nebo refluxem. Káva totiž díky působí stimulačně a dráždivě i na výstelku střev a žaludku. Mimoto kofein zvyšuje produkci kyseliny chlorovodíkové, která může zhoršovat příznaky choroby jícnu.

Fotografie: Unsplash

Velmi oblíbená je káva pro své stimulační účinky v případě, že se snažíme zhubnout. Stimuluje totiž metabolismus a spalování tuků. Zvýšená konzumace kávy mimo jiné potlačuje také chuť k jídlu, ale bohužel ne na dlouhou dobu.

Pocit hladu se velmi rychle po vypití kávy vrací a to v mnohem větší míře. Obvykle po vypití kávy následuje zvýšená chuť na sladké nebo tučné potraviny. Je tedy potřeba důkladně zvážit, zda se jedná o ideální hubnoucí metodu.

Zdroj: Healthline