Pravidelná stolice neznamená denní frekvenci. Jaká je správná frekvence vyprazdňování?

Fotografie: Depositphotos

Někteří mohou mít stolici několikrát denně, jiní s tím mají naopak nemalé problémy. Mnoho z nás se proto zajímá, zda je jejich frekvence normální, nebo by měli vyhledat rad odborníka. 

Jaká by měla být správná frekvence vyprazdňování našich střev, je otázka, která trápí mnohé z nás. Důležité je, aby k vyprazdňování docházelo pravidelně. Zabrání se tím vzniku střevních potíží, mezi které se řadí bolest břicha, nadýmání nebo žaludeční nevolnost. Jak tedy poznat, že naše střeva fungují tak, jak mají?

Fotografie: Unsplash

Vše co potřebujete vědět o procesu vyprazdňování 

Náš trávicí systém není schopen absorbovat veškeré potraviny, které během dne zkonzumujeme. Výsledkem toho je, že se zbytky nestrávené potravy mění ve výkaly. Studie zjistily, že 95,5% populace má funkčnost střev podle schématu „3-3“, což znamená, že chodí na toaletu v rozmezí 3 krát denně až 3 krát týdně. Ze studií také vyplývá, že k problémům s vyprazdňováním jsou více náchylné ženy než muži. Častěji se u nich vyskytuje stolice, která se jeví jako příliš tvrdá nebo naopak příliš měkká.

Fotografie: Unsplash

Nejčastějšími poruchami trávicího traktu jsou zácpa a průjem. Jejich diagnostika nezávisí pouze na frekvenci stolice, ale také na jejím celkovém vzhledu. Pokud trpíte průjmem, stolice je měkká a vodnatá. Pokud naopak zácpou, stolice je velmi tvrdá a je obtížné ji vyloučit. Oba tyto jevy jsou doprovázeny bolestí v břišní oblasti.

Zpozornět bychom měli, pokud se u nás změnila frekvence vylučování. Může se jednat o prvotní příznak znamenající onemocnění. Doktora bychom měli vyhledat také v případě, že naše stolice změní barvu, konzistenci, vyskytuje se v ní hlen nebo dokonce krev.

Onemocnění postihující náš trávicí trakt

Aby byla možná kompletní diagnostika, provede specialista vyšetření stolice. Z výkalů určí kvalitu Vaší střevní mikrobioty. Zdraví střev totiž závisí na její kvalitě a na rozmanitosti obsažených mikroorganismů. Problémy se zácpou nám dokáže vyřešit změna stravovacích návyků. Je potřebný dostatečný příjem luštěnin, ovoce a zeleniny. Současně se také vyvarujte konzumaci potravin, které zácpu podporují. Patří sem lepek, bílá rýže, červené maso, bílá mouka, alkoholické nápoje nebo i příliš častá konzumace kávy. Potraviny je vhodné nahradit těmi, které vyměšování podporují. K těm se řadí pomeranč, lněná semínka, hrušky, květák, špenát, švestky nebo artyčoky.

Fotografie: Unsplash

Na frekvenci našeho vylučování a kvalitu stolice má vliv několik faktorů. Kromě stravy je důležitým faktorem pitný režim. Nedostatečná hydratace způsobuje, že stolice je tužší a obtížněji se vylučuje. S věkem také dochází ke zpomalení funkce střev.

Naši stolici také negativně ovlivňují některé druhy léků a nedostatek fyzické aktivity. U žen se problém s vyměšování objevuje často bezprostředně před nebo během menstruace. Ovlivnit nás může také stud, mnoho lidí není schopno k vyprazdňování využít veřejných záchodů nebo toalety na pracovišti.

Zdroj: Healthline