Rozdíly mezi paprikami, které potřebujete znát, pokud je pravidelně jíte. Každá v sobě skrývá něco jiného

Fotografie: iStock

Paprika patří mezi hojně využívanou zeleninu. Jistě ji k přípravě pokrmů používáte i vy. Zjistěte, kdy byste měli sáhnout po její konkrétní barvě.

Paprika, latinsky Capsicum, pochází výhradně z tropických a subtropických oblastí Severní, Střední a Jižní Ameriky. Do Evropy ji dovezl Kryštof Kolumbus počátkem 16. století, přičemž nejdříve se začala pěstovat ve Španělsku. Záhy se ovšem rozšířila po celém kontinentu a stala se stabilní součástí řady evropských kuchyní. Některé státy ji dokonce začaly používat pro přípravu svých tradičních jídel (kupříkladu Maďarsko). Výhodou této zeleniny je její univerzálnost – skvěle chutná syrová i tepelně upravená.

Zelená paprika je významný zdroj kyseliny listové

Jestliže se řadíte mezi milovníky zelené papriky, měli byste si zapamatovat, že byste ji měli před konzumací nejprve tepelně zpracovat. Podle některých studií totiž může syrová zelená paprika způsobit zažívací potíže. Pro některé druhy zelené papriky je rovněž typická nahořklá chuť, která se vařením vytratí. Ze všech tří barevných variant obsahují nejvíce kyseliny listové, jíž ocení především těhotné ženy, které potřebují zvýšit její příjem kvůli zdraví nenarozeného miminka.

Červená paprika je bohatá na betakaroten

Pravděpodobně nejrozšířenějším druhem papriky je ta červená. Za její oblibou stojí patrně její lákavá barva i chuť, která je zpravidla sladší než u zbylých dvou barev. Obecně jsou papriky významným zdrojem vitamínu C, antioxidantů a vlákniny. Červená paprika je poté mimořádně bohatá na hořčík, na vitamín B6, vitamín A a na betakaroten, kterého obsahuje 11x více než její zelená „sestřenice“.

Fotografie: Depositphotos

Betakaroten snižuje riziko rozvoje rakoviny a vitamín B6 v kombinaci s hořčíkem pomáhá snižovat pocity úzkosti. Červené papriky rovněž obsahují více zinku, než kterým disponují žluté a zelené varianty. Tento minerál příznivě působí na zdraví nehtů, vlasů a svalů. Neopomenutelný je rovněž význam vitamínu C (podpora imunity), kterého obsahují více než například pomeranče.

Žlutá paprika podpoří vaši imunitu

Bezkonkurenčně nejvíce vitamínu C obsahuje žlutá paprika, čímž se stává skvělým pomocníkem v boji proti nachlazení. Ovšem na druhou stranu v ní najdete pouze malé množství vitamínu A a betakarotenu. Díky vysokému obsahu vlákniny a obsažené vodě blahodárně působí na zdraví trávicího traktu respektive tlustého střeva. Žluté papriky jsou, stejně jako červené, sladší a poměrně oblíbené.

Fotografie: Depositphotos

Vzhledem k jejich barvě vás jistě nepřekvapí, že obsahují značné množství luteinu (rostlinné barvivo). Ten, společně s obsaženým zeaxantinem snižuje riziko šedého zákalu a makulární degenerace čili ztráty centrálního vidění. Zeaxantin se v lidském těle koncentruje kromě očí ještě v mozku a je rovněž významným antioxidantem. Zvýšení jeho příjmu konzumací žlutých paprik je tudíž dobrou volbou.

Zdroj: Jujuyalmomento