Na rtěnkách je – aspoň pro ženy – něco neodolatelného. Historicky jsou považovány za zbytečné, staly se ale velmi rychlým způsobem změny vzhledu.
Během 2. světové války, kdy byly platy omezené a stejně tak zdroje, prodej rtěnek vystřelil až do oblak. Po teroristických útocích z 11. září 2001 oznámily New York Times, že prodeje této komodity jsou na dvojnásobku běžné míry. A dokonce ani během pandemie covidu-19, kdy jsme všichni nosili masky a roušky, se nedržely nijak zpátky. Během roku 2021 pak CNN oznámilo, že prodeje jen v USA vzrostly o 80 %. Co je na nich tak úžasného?
Dařilo se jim v každé krizi
Ekonomická teorie hovoří o efektu rtěnky (lipstick effect), který nastává během ekonomické krize. Zákazníci se totiž uchylují k malému luxusnímu zboží pro lepší osobní pocit. A rtěnky sem dokonale zapadají. První komerčně dostupná vysouvací rtěnka byla představena roku 1870. Nicméně od starověku si barvy na ústa dávala obě pohlaví, tedy muži i ženy. Teď se ale na chvíli zastavte a pečlivě se podívejte na tento obrázek. Kdepak se nám skrývá rtěnka?
Ve starověkém Egyptě nosili rtěnky muži i ženy a šlo o jasný odznak společenského statusu. Ve starověkém Řecku je ovšem horní vrstva odmítla a byly vyhrazeny pouze prostitutkám. Ty je musely používat ze zákona, aby je bylo možné ihned identifikovat. Sexuální pracovnice přistižené bez rtěnky byly trestány za to, že „se neoprávněné vydávají za dámy“. V Římě byla rtěnka populární u obou pohlaví, obsahovala ale jedovaté látky, jako například olovo.
Od počátku civilizace po dnešek
Mezi první suroviny použité k výrobě rtěnek patří živočišný tuk, včelí vosk, drcené drahokamy či kostní morek. První rtěnka určená pro dlouhodobé nošení byla vyvinuta chemičkou Hazel Bishop. Ta po konci 2. světové války pracovala v dermatologické laboratoři. První kousek v tubičce, která se vysouvala nahoru, byl představen roku 1923. Jestli jste stále na pochybách, jestli tam vůbec rtěnka je, podívejte se na řešení hlavolamu.
První celebritou, která rtěnku skutečně proslavila, byla podle všech expertů Greta Garbo. Podle odhadů utratí ženy za rtěnky během svého života v průměru 1 780 dolarů (40 000 Kč). Jasně červené rtěnky jsou obecně považovány za odstín pro mladší generaci. Vytváří totiž silný kontrast mezi červenou barvou a všemi světlými barvami kůže, jakou mají obvykle mladé dámy. Modré nebo stříbrné lze najít spíše na uměleckých akcích.
Napište komentář