Pilot letadla hodinu kroužil ve vzduchu a nemohl přistát. Řídící letového provozu usnul

Letadlo
Fotografie: Pexels

Většina lidí si šlofíka v práci dovolit nemůže, obzvlášť na zodpovědné pozici, jako je řídící letového provozu. Ale i taková raritní věc se stane.

Letadlo je v dnešní době zcela běžným dopravním prostředkem. Podle dostupných zdrojů se tímto způsobem každý den přepraví přes 9 milionů lidí. V našem světě se tedy v každém okamžiku na obloze pohybují tisíce letadel. A k bezpečnému leteckému provozu jsou naprosto nezbytné pokyny z řídících věží. Když se z věže ozývá pouze ticho, půjde nejspíš o pořádný malér.

Osud letadla je závislý na řídicí věži

Řídící letového provozu jsou nezbytným článkem leteckého systému. Jejich práce je jako promyšlená šachová partie: musí být přesná a dokonale načasovaná. V této preciznosti se ale také skrývá křehkost celého systému. Stačí jediný nepozorný okamžik a vše může dopadnout fatálně. Řídící letového provozu udržují letadla v bezpečné vzdálenosti, na správných trasách a v přesně určených letových hladinách. Na obloze musí být každý pohyb dokonale sladěný s ostatními.

I sebemenší nepozornost může přinést pěkný průšvih: špatně udělené povolení k vzletu, přehlédnutí blížícího se letadla či třeba zpožděnou reakci pilotů. A při rychlosti stovek kilometrů za hodinu zbývá na nápravu jen pár sekund. Chyba, kterou způsobí řídící letového provozu, se může projevit třeba jen malým zpožděním nebo narušením plynulosti provozu. Ovšem v krajním případě může být ohrožena i bezpečnost cestujících a posádky.

Cestující v letadle během přistání v Praze mysleli, že je s nimi konec. Obrovská chyba je málem stála život

Na pozici řídících letového provozu jsou zájemci vybíráni s velkou pečlivostí: jsou podrobeni náročným testům a pracují ve specifickém režimu, který má snížit únavu a zvýšit pozornost. Avšak v pondělí 15. září se na letišti Napoleona Bonaparta v Ajacciu přihodilo, že právě řídící letového provozu usnul. Posádka letadla zjistila, že řídící věž nereaguje na radiové volání a ani ranvej není osvětlená, píše web CorseMatin.

Řídící leteckého provozu usnul

To znamenalo, že stroj nemohl přistát. Celou hodinu musel pilot kroužit nad Ajaccijským zálivem s tím, že možná bude muset odklonit let do Bastie a přistát tam. Kapitán letadla uklidnil cestující a kontaktoval letištní hasičský sbor i policii, aby zjistili, o co se jedná. Ale ani ti se žádné reakce z řídící věže nedočkali. Tentokrát nakonec vše dopadlo dobře, uvádí se na webu Planes. Hasiči řídícího na věži probudili, radiový signál se obnovil a světla ranveje se rozsvítila.

Letadlo pak bez problémů přistálo. Na webu SvětKreativity jsme také napsali o tom, jak muži v Polsku při rybaření v bažinatých vodách rozežrala chodidlo pijavice.

Zdroje: CorseMatin, Planes, FlyRadar

František je redaktorem s bohatými zkušenostmi v oblasti psaní článků pro online magazíny. Po absolvování všeobecného ... [Více o autorovi]

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*