Mrkvový salát „co dům dal“. Zpracujte zbytky z lednice a ušetřete svou peněženku

V lednici vám zbyly poslední zbytky mrkve a nechce se vám ji konzumovat syrovou? Stačí přidat pár ingrediencí z lednice a lahodný salát je na světě.

Zbyly vám doma poslední dvě mrkve a nechce se vám je chroustat jen tak samotné? Co může být lepšího než si z mrkve udělat salát. Dáme vám tip, jak zpracovat zbytky jídla v lednici, abyste si vytvořili lahodný salát plný vitamínů. Stejně tak vám pomůžeme vybrat ty nejlepší mrkve a připomeneme, proč je dobré zahrnout je do svého jídelníčku.

Jak si vybrat dobré mrkve

Samozřejmě nejlépe je hodnotit podle vizuální stránky. Chcete-li si vybrat dobrou mrkev, prozkoumejte důkladně povrch kořenové zeleniny. Správná mrkev bude hladká, bez jakýchkoli deformací a tvrdá. To, že je mírně zašpiněná od zbytků hlíny, nemusíte řešit. Zeleninu stačí jen pečlivě umýt, popřípadě oloupat slupku, i když je dobré myslet na to, že právě ve slupce je nejvíce vitamínů a minerálů.

Fotografie: Pixabay

Na rozdíl od jiných druhů zeleniny může být vzhled mrkve známkou, zdali je kořenová zelenina šťavnatá a chutná. Čím jasnější je barva mrkve, tím více vitamínů obsahuje. Jako každou jinou zeleninu je samozřejmě pro naše zdraví nejlepší konzumovat ji syrovou a nijak upravovanou. To stejné platí i pro mrkev, a jak už jsme zmiňovali, nejlépe s pečlivě omytou slupkou.

Výhody mrkve pro naše zdraví

Mrkev je jedním z nejoblíbenějších a nejpoužívanějších druhů kořenové zeleniny na světě. Je to především z toho důvodu, že ji lze snadno pěstovat a je relativně univerzální v rámci přípravy různých pokrmů. Svou popularitu si ale získala nejen díky sladké chuti, ale také celé řadě zdravotních účinků.

Fotografie: Pixabay

Mrkev je skvělým zdrojem beta-karotenu a vlákniny, stejně tak je bohatá na antioxidanty, vitamíny A, C, K, B8, kyselinu pantothenovou, kyselinu listovou a minerály draslík, železo, měď a mangan. Zdravotní přínosy mrkve jsou především snížení hladiny špatného cholesterolu a tím i rizika příchodu srdečního záchvatu nebo mrtvice, pomoc při uvolňování napětí v cévách, podpora trávení a zažívání, posílení zraku a regulace hladiny cukru v krvi.

Mrkvový salát „co dům dal“

Pro přípravu mrkvového salátu si připravte následující ingredience:

  • 2 mrkve
  • 150 g sýra
  • 5 vajec
  • Majonéza
  • 4 větší stroužky česneku
  • Petrželka dle chuti
  • Sůl

Mrkev nastrouhejte na hrubém struhadle společně se sýrem. Vejce si mezitím uvařte natvrdo a po vychladnutí a odstranění skořápky také nastrouhejte nahrubo. Všechny ingredience smíchejte ve větší míse a doplňte utřeným česnekem. Množství a pikantnost záleží samozřejmě jen na vaší chuti. Dochuťte solí a majonézou, domácí nebo kupovanou. Pro čerstvost přidejte petrželku, salát bude chutnější a aromatičtější. Podávat můžete k pečenému kuřátku.