Není mouka jako mouka! Aneb z čeho vlastně vaříme?

Ve své podstatě jsou všechny druhy mouky rozmělněná vnitřní část obilného zrna, někdy zrno celé. U nás se nejčastěji používá pšenice a pšeničná mouka je tak nejběžnějším typem, který se u nás prodává a používá. Pokud vás však zajímají jiné druhy mouk, možná zdravějších, čtěte dál!

Ale pozor, samozřejmě nemůžeme zmínit všechny mouky, které existují. Je jich nespočet, my si řekneme něco o těch nejdostupnějších.

Pšeničná a žitná mouka

Jak jsme si řekli o pšeničné mouce, je to nejběžnější mouka. Sehnat se dá hladká, polohrubá, hrubá a krupice. A jak to je s tou žitnou? Také se u nás hojně využívá, ale to hlavně k pečení chleba nebo perníku.

Špaldová mouka

Špaldová mouka se vyrábí ze špaldy, což je lidový název rozpadavé, nešlechtěné pšenice. Proč je lepší, než obyčejná bílá mouka? Bílá mouka vzniká obroušením zrna, které je tak ochuzeno o dvě ze tří částí zrnka. To, že je zrnko ochuzeno o klíček a otruby a je využíváno jen jádro způsobuje nedostatek minerálních látek, vlákniny a vitamínů. A výsledkem je tendence lepení na stěny střev, což může způsobit zácpu. U celozrnných mouk toto nehrozí, neboť do takových se spotřebuje celé zrnko a tělo tak získává spoustu vitamínů (B, A, C, D, E) a také trávicí enzymy.

Ovesná a ječná mouka

Dalšími typy mouk jsou mouky ovesná a ječná. Ovesná je též celozrnnou moukou a kromě vitamínů B a E obsahuje také fosfor, železo, zinek nebo hořčík. Můžete si ji vyrobit i doma pomletím ovesných vloček. Kromě toho, že můžete ovesnou mouku využít do slaných i sladkých těst, s ní můžete zahušťovat jídla.

Ječná mouka obsahuje výrazné množství vitamínů skupiny B, které dodávají energii a pomáhají proti stresu. Ječná mouka je vhodná na přípravu palačinek.

Rada na závěr

Pokud jsme vás naladili a budete chtít vyzkoušet chuť jiné mouky než bílé, buďte opatrní. Celozrnné mouky mají výraznější chuť a tak by vás mohly zklamat. Pro začátek ji proto míchejte s bílou moukou a postupně zvyšujte množství celozrnné mouky, dokud nehodíte bílou mouku za hlavu a nebudete vařit jen s tou celozrnnou.

Fotografie: flickr.com