Nestyďte se za své větry, jsou prospěšné pro celé tělo a mohou upozornit na zdravotní problémy

Fotografie: Depositphotos

Prdění je ve společnosti považováno za neslušné gesto a může vyvolat nepříjemné reakce. Kromě otravného aspektu má však řadu zjevných zdravotních přínosů, které bychom neměli podceňovat.

Vypouštění střevních plynů se týká všech. U zdravého člověka je plyn bez zápachu. Pokud je zápach nepříjemný nebo dokonce nesnesitelný – něco není v pořádku. Z vlastních plynů se můžete dozvědět mnoho o stavu svého těla. Prdy jsou nepostradatelnou součástí každé komedie, ale plyny, prdy nebo vítr jsou jen zdánlivě námětem pro nevtipné vtipy. Jsou vlastně takovým lakmusovým papírkem, který vypovídá o vašem stavu a zdraví. Jen se je musíte naučit číst, říká lékařka Alana Biggers.

Plyny, prdy – odkud se berou?

Střevní plyny jsou výsledkem činnosti našeho trávicího systému a jsou neodmyslitelnou součástí našich střev. Jsou výsledkem procesů probíhajících v našem trávicím traktu. Některé z nich pocházejí ze vzduchu, který člověk konzumuje s jídlem (nebo při mluvení či žvýkání žvýkačky), jiné vznikají kvašením zbytků potravy ve střevech pod vlivem bakterií. Lidské tělo je uzpůsobeno tak, aby plyny unikaly konečníkem, ale mohou být také absorbovány krví a vylučovány v podobě dechu.

1. Indikátor zdraví

Zápach prdů je různý a možná jste si všimli téhož. Některé prdy mají mírný zápach, jiné jsou silnější nebo štiplavé. Rozdíl ve vůni tedy znamená hodně. Prd bez zápachu je vzácný, protože by obvykle měl být cítit, protože se jedná o tělesný odpad. Hluboký štiplavý zápach však znamená problémy s trávením a dlouhodobý stejný zápach může znamenat vážné problémy s tlustým střevem, které je třeba kontrolovat.

2. Zápach vám může prospívat

Možná vám připadá divné a dokonce nechutné, že zápach prdů má blahodárný vliv na vaše zdraví, ale pravdou je, že má určité zdravotní účinky. Tyto výhody jsou způsobeny sirovodíkem, který obsahuje. Sirovodík je zodpovědný za štiplavý zápach, který je cítit z prdů, a ve velkém množství je toxický, ale podle nizozemské studie z roku 2016 může v malém množství zabránit poškození buněk. Podle čínské studie z roku 2015 může také zabránit infarktu nebo mrtvici.

Fotografie: Freepik

3. Zdravé střevní bakterie

Zdravé střevní bakterie jsou zodpovědné za zdravý žaludek. Zdraví střev je udržováno příjmem vlákniny v konzumované potravě, která zajišťuje správnou funkci trávicího systému. Prdění znamená, že vaše střeva fungují správně. Normální je prdět 5-10krát denně a tato frekvence svědčí o zdravé střevní flóře. To je pozitivní znamení, že tělo vylučuje odpadní látky.

4. Pomoc při revizi vašeho jídelníčku

Frekvence a intenzita prdění vám také může pomoci při výběru ideální diety. Pokud často pociťujete zácpu nebo vaše prdy nejsou často cítit, může to znamenat, že váš jídelníček potřebuje více vlákniny, k čemuž je třeba jíst více brokolice, fazolí, artyčoků, datlí a dalších sušených plodů bohatých na vlákninu.

Pokud jsou vaše prdy silně štiplavě cítit, může to znamenat, že vaše strava je bohatá na složité potraviny, jako je červené maso, které je obtížně stravitelné a způsobuje nepříjemný zápach. Vůně vám proto může pomoci rozhodnout se pro vyváženou stravu, která je méně masitá.

Fotografie: Freepik

5. Méně nadýmání

Po těžkém jídle může dojít k nadýmání a někdy se ženy cítí nadýmavé i během menstruace. Příčinou nadýmání je nadměrné zadržování vody ve střevech, což může vést k hromadění plynů. Pravidelné vypuzování plynů pomáhá vyprazdňovat břicho, a tím působí úlevně.

6. Dobré pro vaše tlusté střevo

Udržování plynu ve střevech vytváří tlak na vnitřní orgány. Například tlusté střevo je při dlouhodobém zadržování plynu extrémně namáháno. Uvolňování plynů tak pomáhá snižovat tlak na vnitřní orgány těla. Tím se zmírní tlak na žaludek a tlusté střevo, což snižuje pravděpodobnost pocitu nadýmání nebo zácpy.

7. Dopřejí velkou úlevu

Nikdo z nás určitě nemůže popřít, že důsledkem prdění je často obrovský úlevový účinek. Celé tělo se uvolní jako pod tlakem a úleva je obrovská, zejména pokud jste prdy dlouho zadržovali. Nejen vaše břicho vám při upuštění „páry“ poděkuje.

Zdroj: Healthline, Healthline