Skoncujte s problémy spojenými s nadměrnou plynatostí. Zařaďte do svého jídelníčku vhodné potraviny

Fotografie: Freepik

Nadměrná plynatost může postihnout kdekoho. Lidé obecně považují svévolné uvolňování plynů na veřejnosti jako velmi nespolečenské. Avšak zadržování může způsobit daleko větší potíže.

Zdravotní obtíže, které můžete pociťovat při zadržování plynů

Pokud budete mít nadmuté břicho, bude vás to zcela jistě nutit k uvolnění plynů z těla. Co se však přihodí, pokud tomuto procesu zabráníte?

  • Pocítíte bolesti na hrudi a způsobíte si zažívací obtíže.
  • Můžete zapříčinit problémy s vyprazdňováním, tj. dostaví se průjem a občas i zácpa.
  • Vaše břicho bude nadmuté a pocítíte celkový diskomfort. Zejména se tento stav může podepsat na psychice. Můžete být tedy více úzkostní a podráždění.

Co když k odchodu plynů z těla vůbec nedochází?

Tvorba plynů v trávicím traktu je zcela normální proces, a tak pokud pociťujete jejich zvýšený odchod, není na tom nic zvláštního. Problém může nastat v případě, že k tomu vůbec nedochází.

Takový stav značí zpravidla poruchu střevní peristaltiky a je nutné navštívit lékaře. Ten vás vyšetří a doporučí další možný postup. Odborníka vyhledejte co nejdříve, pokud je plynatost spojená rovněž s výraznou bolestivostí břicha a nevolnostmi.

Fotografie: Freepik

Lze se vyhnout nadměrné plynatosti?

V případě, že vás zvýšený plynatost obtěžuje, můžete si poupravit jídelníček. Tak se tvorba plynů v trávicím traktu eliminuje. Vyhněte se tedy syceným nápojům, nebo žvýkání žvýkaček.

Také je vhodné každé sousto řádně rozžvýkat před polknutím. Hltání situaci jen zhorší. Doporučuje se konzumovat banány, brambory a semínka (dýňová, slunečnicová apod.), tyto potraviny regulují zápach.

Fotografie: Pixabay

Další druhy potravin, kterým je dobré se vyhnout, pokud trpíte na nadměrnou plynatost

Někteří lidé mají větší tendenci k nadýmání, proto je ideální se vyhnout nadměrné konzumaci těchto potravin:

  • Obecně se nedoporučuje pojídat luštěniny ve velkém množství. Tj. vyhněte se, pokud možno hrachu, fazolím, nebo čočce.
  • Zvýšenou plynatost mohou způsobit i mléčné výrobky. Ale pouze u těch jedinců, kteří trpí intolerancí laktózy.
  • Brukvovitá zelenina je také těžce stravitelná a podněcuje tvorbu plynů. Do této skupiny patří například zelí, kapusta nebo brokolice.

Také se doporučuje omezit solení pokrmů při jejich přípravě. Sůl totiž způsobí nadměrnou retenci tekutiny v těle.