Kolik hodin byste měli spát, v závislosti na vašem věku: Při nedodržení začnete hloupnout, tloustnout a možná i předčasně zemřete

Zdravý spánek je pro tělo důležitý a je třeba ho nezanedbávat. Možná jste ale netušili, že si škodíte i tehdy, když spíte příliš dlouho. Zde najdete důvody, proč dobu spánku raději zkrátit.

Spánek je životně důležitý a bez něho všechny živé organismy velmi brzy umírají. Je nutný ke správné činnosti všech tělesných procesů a funkcí, obnovuje energii a ukládá informace do mozku tak, abychom si je byli schopni druhý den zase vybavit. Pokud to s ním ale přeháníte a spíte příliš moc, má to na vaše zdraví stejně fatální následky, jako když na něj nedbáte.

Jak dlouho byste měli spát

I když se obecně říká, že by měl člověk spát 8 hodin denně, ve skutečnosti je tato hodnota velmi individuální. Existují obecná doporučení v závislosti na věku a v průběhu doby a s dalšími vědeckými výzkumy se tyto limitní hodnoty oproti minulosti rozšířily. Současná doporučení o délce spánku zveřejnila americká National Sleep Foundation po systematickém přezkoumání existujících vědeckých studií a po konzultaci se specialisty mnoha oborů.

Na základě těchto analýz vznikla následující doporučení doby spánku:

  • Novorozenci (0 – 3 měsíce) by měli spát 14 až 17 hodin (dříve se uvádělo 12 až 18)
  • Kojenci (4 – 11 měsíců) mají spát 12 až 15 hodin (dříve 14 až 15)
  • Malé děti (1 až 2 roky) by měli spát 12 až 15 hodin (oproti 12 až 14 dříve)
  • Předškoláci (3 až 5 let) mezi 10 až 13 hodinami (dříve 11 až 13)
  • Mladší školáci (6 až 13 let) – 9 až 11 hodin (dříve 10 až 11)
  • Teenageři (14 až 17 let) – 8 až 10 hodin (dříve 8,5 až 9,5)
  • Mladí dospělí (18 až 25 let) 7 až 9 hodin (toto je nová kategorie, dříve neuváděná, rozlišení vzniklo kvůli budoucím výzkumům zejména s ohledem na vysokoškolské studenty)
  • Dospělí (26 až 64 let) 7 až 9 hodin
  • Senioři (nad 65 let) 7 až 8 hodin

K čemu může vést přemíra spánku

Zejména lidé trpící workoholismem anebo třeba studenti mívají často potíže s dodržením minimálních spánkových doporučení. Nedostatek spánku vede ke vznikům depresí, nadváhy a potížím s pamětí a soustředěním. Dobře ale nedělají ani ti, kteří uvedená doporučení překračují. Zadělávají si totiž na ještě závažnější potíže.

Fotografie: Unsplash
  1. Deprese – těmi trpí jak ti, co spí málo, tak i jedinci s nadměrnou spavostí.
  2. Mozková mlhavýzkumy ukazují že pravidelně příliš dlouhý spánek způsobuje zrychlené stárnutí mozku a zhoršení schopnosti vykonávat běžné každodenní úkoly
  3. Obezita – přemíra spánku nutně souvisí s nedostatkem denní fyzické aktivity, což vede k přibývání na váze
  4. Cukrovka 2. typu – příliš mnoho spánku souvisí se zvýšenou hladinou cukru v krvi, což navíc v kombinaci s nedostatkem pohybu může vést k rozvoji cukrovky 2. typu
  5. Srdeční choroby a předčasná smrt – několik specializovaných studií dospělo k závěru, že lidé, kteří spí 11 hodin denně mají vyšší riziko srdečních onemocnění a s tím související předčasné smrti