22letý mladík během jízdy v obci překročil všechny myslitelné hranice. Z policejního záznamu běhá mráz po zádech

Fotografie: Pixabay

Ve čtvrtek 13. dubna došlo na silnici v Polské Radomi k velmi nebezpečné události. nepochybně z ní bylo úzko všem zúčastněným účastníkům silničního provozu.

Řidič ve věku pouhých 22 let zkombinoval nedostatek zkušeností s řízením pod vlivem alkoholu. Na vozovce byla souvislá čára a nedaleko také přechod pro chodce. Před tím už zastavili hned dva řidiči. Právě v té chvíli se ovšem objevil tmavý kombík, za jehož volantem seděl 22 mladík. Ten nedbal na značení a záhy přeřadil do pravého pruhu, následně projel kolem obou aut stojících před přechodem. Co všechno za zběsilosti následovalo?

Kamera na místě, ihned zásah

I když se – opravdu naštěstí – nikdo během události nezranil, zachytila ji kamera ve vozidle Mazovské silniční dopravní inspekce. To umožnilo jejím pracovníkům velmi svižně proti nezodpovědnému řidiči zasáhnout. Nebylo žádným překvapením, když se ukázalo, že je mladý řidič opilý. Dechová zkouška u nej ukázala 1,5 promile alkoholu v krvi. Krom toho tento obyvatel Radomi ani neměl řidičský průkaz. Případ teď putuje k soudu.

Mladí řidiči jsou obecně častými účastníky dopravních nehod. Příčinou je zpravidla vysoká rychlost a současná absence delších zkušeností za volantem. Svá vysoce riziková místa pro ně má každý region. Velmi často totiž nepřizpůsobí rychlost ani předpisům, natožpak stavu vozovky či aktuální dopravní situaci. Jde často o lidi do 24 let věku, kteří proto bourají výrazně častěji než jejich starší a také zkušenější kolegové řidiči.

Souvislost věku a podílu na nehodách

Rychlá či nepřiměřená jízda je bohužel dlouhodobě nejčastější příčinou i velmi vážných nehod, z nichž více jak 40 % končí smrtí. Pokušení jednoduše „přidat plyn“ je totiž láká mnohem více, než vyježděnější řidiče. Analýza jasně ukazuje, že počet nehod v důsledku rychlé jízdy se v jednotlivých věkových kategoriích jasně mění. Více než třetina (34 %) jich připadá na řidiče ve věku 18-24 let. Proto je na místě jasný apel na mladé za volantem.

S přibývajícím věkem řidičů se procento nehod zřetelně snižuje, při rozmezí 25-31 let je to 25,6 %, ve věku 32-38 let „pouze“ 21,2 % nehod. Ze statistik tak plyne, že cca každý pátý majitel vozu ve věku 18 let bude viníkem dopravní nehody. U řidičů do 24 let věku je toto riziko ještě 2,5krát vyšší nebo průměrná nehodovost v celém Česku. Jasně také vyplývá, že každý kraj tuzemska má svoje nadmíru rizikové místo spojené s rychlostí.

Riziková místa na jihu Česka

Například v Jihočeském kraji je nejrizikovější kruhový objezd u Českých Budějovic na ulici Generála Píky. Konkrétně části těsně před ním. „Jde o dopravně velmi frekventovaný úsek, kde se setkává doprava hned ze dvou významných směrů, které oba vedou do jihočeské metropole. A u poloviny nehod tu byli za volantem mladí řidiči, důvodem kolize byla jejich nepozornost,“ sděluje Jan Chalas ze společnosti Data Friend.

Situaci potvrzuje i Václav Kolář, krajský koordinátor BESIP pro Jihočeský kraj. „Jako hlavní příčina vzniku dopravních nehod je tu chybná jízda v jízdních pruzích. Platí to jak pro rovné úseky, tak i kruhové objezdy, nedodržení rychlosti je hned za tím. Ve většině případů pak hraje roli nepozornost řidiče a nedodržován pravidel silničního provozu.“

Zdroj: Webniusy

František je redaktorem s bohatými zkušenostmi v oblasti psaní článků pro online magazíny. Po absolvování všeobecného ... [Více o autorovi]