Za škodu způsobenou v obchodě nemusíte vždy platit. Co v takovém případě dělat?

I když dnes existují služby, které vám nákup přivezou až domů, je stále velký počet lidí, kteří si pro něho jezdí přímo do obchodu. Nejde o nic špatného, ani výjimečného. Do obchodu chodí téměř každý. A mnoha lidem se zcela určitě již stalo, že zde způsobili škodu. Stačí jenom drobná nepozornost a můžete svým tělem, nebo třeba i svým nákupním košíkem způsobit škodu!

Zavadíte o regál a z něho na zem spadne zboží. To se může znehodnotit, vysypat, stejně jako se může třeba i vylít. Co v takovém případě dělat? Mnoho lidí dělá úplně něco jiného, než by mělo.

Je po vás vyžadováno zaplacení škody?

Obvykle vaše nehoda nezůstane bez povšimnutí. Uvidí vás personál prodejny, nebo také bezpečnostní služba na kameře. Netrvá dlouho a zaměstnanec obchodu je u vás, kontroluje škody a chce je zaplatit. Co udělá většina lidí? Nijak neodporuje, poškození považuje za svou chybu a škody následně zaplatí. A je to správně? Ne vždy, protože mnohokrát za danou situaci ani nemůžete a platba škod není na místě. Naučíme vám, co je správná věc, kterou byste měli dělat.

Pamatujte si jedno důležité pravidlo

Pokud po vás bude zase někdo chtít uhradit škodu, která vznikla tím že zboží spadlo z regálu, pamatujte si jednu velmi důležitou věc. Stále pro vás platí presumpce nevinny. To znamená, že by se na vás mělo v první řadě pohlížet jako na osobu, která za pád zboží nemůže. Toho se můžete chytit, jelikož v tu chvíli lze prokázat, že škoda nebyla způsobena vaším zaviněním. Laicky řečeno, určitý podíl na škodě může mít i obchod. A není nic výjimečného, že daný podíl bude až stoprocentní. To vede k situaci, že dané škody v podstatě nemusíte vůbec platit.

Zboží musí být v regálech správně umístěno

Pokud se stane, že zboží z regálu vaším zásahem vypadne, snažte se bránit. Obchod bude chtít škodu pochopitelně zaplatit, ale tomu se snažte vyhnout. Jak? Jednoduše argumentujte tím, že nebylo v regálu správně umístěno a že zde nebylo dostatečně zabezpečeno. Vlivem toho došlo k situaci, kdy vaší drobnou neopatrností vypadlo. Hlavní vinu tedy nenesete vy, ale samotný obchod. Hlavně křehké výrobky by měly být zabezpečeny tak, aby nemohlo dojít k případnému pádu vlivem běžné situace, kterou možná lidská neopatrnost je.

Regály musí být ve správné vzdálenosti

Není to jenom o tom, že zboží musí být v regálu správně umístěno a v případě potřeby i zabezpečeno, aby byl eliminován možný pád. Nelze zapomínat také na to, že existují i bezpečnostní pravidla související se vzdáleností jednotlivých regálů. To proto, aby v nich měl zákazník dostatek prostoru a nedošlo tak k situacím, kdy do regálu omylem narazí. U malých obchodů jsou vzdálenosti 1,4 metrů, zatímco u těch největší je to až 2,5 metru. I nedostatečná vzdálenost je něčím, čím je možné snadno argumentovat, pokud po vás bude vyžadováno zaplacení škody.

Nastat mohou i další situace

Je to třeba zákazník, který šel rychle a agresivně a vy jste se mu vyhýbali. Je to i nečistota na podlaze, které jste se museli vyhnout. Stejně tak může být podlaha také kluzká. Nechybí ani situace, kdy do vás někdo omylem narazil a to vedlo k tomu, že jste škodu způsobili. Opět platí, že za ni přímo nemůžete a tak obchod nemá právo ji po vás vymáhat. Toho všeho se naučte dobře využívat, jelikož vám to v budoucím životě pomůže více než dost. Hlavně proto, že nedáte peníze někomu, kdo na ně nemá právo.

Nebojte se bránit

Často budete pod velkým tlakem, kdy obchod bude využívat svou moc. Nebojte se a braňte se. Trvejte na tom, že nic platit nebudete, jelikož za to nemůžete. Doporučujeme jako důkaz nafotit regály i vypadlé zboží, což vám poslouží v budoucnu jako ochrana před tím, aby si obchod vymyslel něco, co není pravda. A hlavně pamatujte – žádný trestný čin jste nezpůsobili a maximálně vám může hrozit právě uhrazení škod. A to až v tom nejzazším případě.

Proto odmítejte uhrazení škody na místě. Dále už je na obchodě, jak se ke všemu postaví. Bohužel řada obchodů využívá stranu nakupujících a chce po nich škody uhradit. A to je chyba. Vždy by mohl záměrně stavět křehké zboží přímo do cest zákazníkům, což už je z logického hlediska nesmysl. A stejné je to s tím, že je špatně umístěno v regálu.