Nyní vám nastíníme skutečnou událost, jejíž hlavním aktérem byl polský učitel Pawel Lecki, který studentům přednáší na střední škole v Sopotu. Jeho experiment se stal jakýmsi fenoménem na sociálních sítích. Obdivovatelů měl více než dost. Co se tedy vlastně stalo a jaký to mělo výsledek?
Studentům předložil čistý papír
Ve škole zazvonilo a začátek vyučující hodiny započal. Když se tehdy Pawel Lecki vydal za svými studenty do třídy, měl svůj plán v hlavě jasně promyšlený. Žákům zcela beze slov rozdal čisté papíry a sednul si na své místo. Ti jen nevěřícně koukali. Absolutně totiž netušili, co mají dělat. Nedostali od svého učitele žádné instrukce, a tak se pustili do tvoření toho, co je zrovna napadlo. A v tom právě spočíval Pawlův experiment.
Chtěl podpořit kreativitu, spontánnost a umění improvizace
Polský učitel se záhy nestačil divit, jakou míru představivosti a kreativity studenti projevili. Řada z nich z kusu čistého papíru vyrobila různě pokroucená letadla, nebo origami. Někteří žáci dokonce namalovali květiny, kočky, či zcela abstraktní obrazce vytvořené z několika jednotlivých bodů.
Jiní zase na papír sepsali filozofické úvahy o životě. Pawel byl z výsledku svého experimentu opravdu ohromen, takovou reakci nečekal. Dal mladým lidem prostor se projevit a ti se ho chopili skutečně svědomitě.
Vymykal se pouze jeden student
Mezi kreativními studenty se však nacházel jeden takový, který odevzdal na konci hodiny papír ve stejné podobě, jak jej dostal od svého učitele na počátku. Pawel si pomyslel, že tento hoch je opravdu odvážný.
Vzdělávací systém ve školách je totiž obecně zaměřený na výsledky a pokud je žák nemá, je standardně ohodnocen negativně. Přesto byl tento jedinec učitelem oceněn. Tak jako tak, z neobvyklé vyučovací hodiny si vzal mnoho do dalšího života nejen sám experimentátor Pawel, ale především pak příslušní studenti.