Pijete pravidelně kávu a bez šálku denně si neumíte život ani představit? Tohle se mezitím děje ve vašem těle

dopady kávy

Káva je jedním z nejpopulárnějších nápojů celého světa. Při její pravidelné konzumace dochází i v našem těle k některým velmi citelným změnám.

Někdo si bez ní nedovede představit ráno, další si ji dopřává až během oběda v práci. A jakmile si chcete užít dobrou kávu s přítelem nebo několika přáteli, pak bude dobrá vždycky. S každým šálkem této černé tekutiny se může stát malý zázrak a budete šťastnější a spokojenější. Není to přitom jen váš subjektivní dojem, káva takto na lidi opravdu působí. Jaké další změny se při popíjení šálku odehrávají v lidském organismu?

Káva činí člověka šťastnějším

Není to jen subjektivní pocit pohody. Dáte-li si víc než 1 šálek kávy denně, snižujete si tím riziko upadnutí do vážných depresí. I vědci se shodují na tom, že antioxidanty v tomto nápoji dělají lidi šťastnějšími. A nejde jen o nějaký obecný dojem. Průlomová studie z Harvardu zjistila, že dospělí konzumující 2 – 4 šálky denně mají až o 50 % nižší riziko sebevraždy. Tedy na rozdíl od těch, kteří si tento nápoj nedopřávali vůbec.

Káva obsahuje také klíčové antioxidanty a velké množství prospěšných živin. Jde například o vitaminy B1, B2, B3 a B5 spolu s draslíkem a manganem.

přátelé u kávy

Pomáhá vašemu mozku zůstat zdravým

Podle některých výzkumů může konzumace 3 – 5 šálku kávy za den snížit u mužů i žen riziko rozvoje Alzheimerovy choroby. Týká se to i demence a rozdíl je úctyhodných 65 %. Další studie pak přišly s tím, že je to podobné i u Parkinsona. Už jeden každodenní šálek redukuje její riziko o 32 – 60 %.

Zrychluje metabolismus organismu

Tohle je nejspíš primární důvod, proč lidé pijí právě tento nápoj. Nic není horšího než vstát z postele a naprosto rozespalí se odebrat do školy nebo na pracovní poradu. Ještě horší je si dát šálek až potom a najednou se cítit bdělejší a nabitější energií. Káva pomáhá zrychlit metabolismus člověka také po vyčerpávajícím tréninku. Potvrdila to i studie vydaná v Journal of Applied Physiology, která zkoumala sportovce, kteří si po tréninku dali 1 šálek. Došlo u nich ke zvýšení svalového glykogenu o 66 %, což tělu výrazně pomáhá s rychlou náhradou energie po takovém tělesném výkonu.