Černá svorka se z autobaterie musí odstranit jako první, jinak se zapříčiní malér

Fotografie: Tom Wheeler / Creative Commons / Attribution 2.0

Možná ve vás jen myšlenka na odpojení autobaterie vyvolává otázky. Odstranění jednotlivých svorek má totiž své přesně určené pořadí, podle kterého postupovat.

„V tomhle autě už není žádná šťáva.“ Nebo „Ty světlomety už hrozně skomírají!“ Poznáváte se v některém z těchto prohlášení? Ale to není všechno, protože startování auta v 10stupňovém mrazu je také docela oříšek. Jakákoli nápravná akce znamená zvednutí kapoty a operování s autobaterií. Protože to ale asi neděláte každý den, můžete opět tápat, jak ji vlastně rozebrat. Držte se tohoto podrobného rozboru, jak na to bez rizika zkratu.

Jak rozebrat baterii zcela bez rizika?

Baterie vozu poskytuje energii pro jeho startování. Současně se stará i o další komponenty. Sama obsahuje kovy a kyselinu sírovou. Ionty kovu jsou elektrolýzou nabity elektřinou. Tyto částice uchovávají elektřinu a při další reakci ji uvolňují.

Chraňte sami sebe i baterii

V první řadě použijte rukavice – kyselina leptá tkáně včetně té lidské. A také může vytéct. Rozprašovač s alkalickým odmašťovačem se zde může velmi hodit, hlavně pokud kyselina koroduje kabely alternátoru. Na pomoc si vezměte nastavitelný klíč, hadřík a trochu sody. V autě by rozhodně nemělo nic běžet, takže vypněte zapalování, klimatizaci, ventilaci i rádio. Také zavřete okna i dveře.

otevřený motor
Fotografie: Pixabay

Odstraňte kryt baterie. Najděte svorky určené pomocí barev – červená pro kladnou, černá pro zápornou. Povolte matici a jako první sejměte svorku zápornou, tedy černé barvy. Pak následuje kladná svorka. Při připojování baterie postupujte v přesně opačném pořadí. Následně upevněte baterii na základnu a vraťte zpět kryt. Zkontrolujte, jestli všechno opravdu drží, případně odstraňte nedostatky.

Pravidelné testování v zájmu životnosti

Tento postup vám kontroluje úroveň nabití baterie. Jedná se o voltmetr, který měří napětí zátěže. Svorky měřiče připojte podle barev – černou k černé, červenou k červené. Jestli displej ukáže v klidu 12 voltů, pak je vše v naprostém pořádku. Při odchylce si naplánujte dobíjení v servisu. Nebo si můžete pořídit vlastní nabíječku, která baterii dobije přes noc. Při dodržení zmíněného postupu nehrozí žádné riziko ani vám, ani baterii.

Zdroj: Yourmechanic

František je redaktorem s bohatými zkušenostmi v oblasti psaní článků pro online magazíny. Po absolvování všeobecného ... [Více o autorovi]