Potraviny, které velmi efektivně pomáhají bojovat proti zácpě. Postupujte přírodní cestou

Fotografie: Freepik

Příležitostnou zácpou trpí většina lidí poměrně pravidelně, ať už vlivem stravování nebo aktuálního rozpoložení. Existují však potraviny, které vám od ní mohou relativně rychle pomoci.

Zpomalování funkce střev a zažívací potíže se mohou projevit zácpou. Neschopnost vyprazdňování nebo ztížený průchod odpadních látek střevy nemusí být primárně způsobem stravou, může jej také zapříčinit hormonální nerovnováha nebo celkové zpomalování střevních pochodů s přibývajícím věkem. V případě, že se se zácpou potýkáte opravdu velmi zřídka, obvyklým řešením bývá aplikace projímadla. Je-li však zácpa pravidelná a chcete se účinně vyhnout, zkuste do svého jídelníčku začlenit následující potraviny, které od ní pomáhají.

Potraviny proti zácpě

Vedle účinných přípravků lze zažívání a funkci střev regulovat také prostřednictvím vhodných potravin – standardně se jedná o potraviny obsahující velké množství vlákniny, která mění konzistenci stolice. Zde jsou ty, které pomáhají proti zácpě.

Fotografie: Freepik

1.    Sušené švestky

Sušené švestky obsahují veliký podíl vlákniny, která pomáhá upravovat kvalitativní vlastnosti odpadních produktů procházejících střevy. Proto také sušené švestky působí jako účinné přírodní projímadlo a díky vysokému obsahu vitamínu A a draslíku také jako diuretikum pomáhající při potížích s močením.

 

2.    Rebarbora

Rebarbora je velmi vhodným přírodním laxativem, rovněž díky vysokému obsahu vlákniny a také dalším složkám, které mají projímavé účinky a podporují fungování žaludku. Trpíte-li ledvinovými kameny nebo k nim máte sklony, rebarboru raději vynechejte – obsahuje velké množství kyseliny šťavelové.

3.    Kiwi

Velmi zdravou variantou přírodního projímadla je kiwi, které kromě vlákniny obohatí váš jídelníček také o velké množství vitamínu C. Výhodou tohoto ovoce je možnost pravidelné konzumace, ideálně v rámci snídaně.

Fotografie: Freepik

4.    Hrušky

Kromě vlákniny obsahují hrušky také fruktózu, jež pomáhá zavodňovat střeva. Díky většímu obsahu vody je pak vyprazdňování jednodušší a zpravidla bezproblémové.

5.    Jablka

Výhodou jablek je obsah pektinu, tedy rozpustné vlákniny, která podporuje činnost střev. Pektin je potravou pro bakterie střevní mikroflór, konzumace jablek tak pomáhá zvyšovat velikost jednotlivých kmenů.

6.    Fazole a čočka

Luštěniny jsou obecně velkým zdrojem vlákniny – rozpustné i nerozpustné, proto působí jak proti zácpě, tak proti průjmu. Díky vláknině stolice přechází do měkké konzistence a její průchod střevem se zjednodušuje. Fazole a čočka jsou v tomto ohledu ideální.

7.    Kefír

Kefír je nápoj obsahující velké množství probiotik, jež posilují kmeny střevní mikroflóry. Ta upravuje kvalitu stolice i pohyby střev.

Fotografie: Freepik

8.    Artyčoky a sladké brambory

Artyčoky obsahují inulin, který má probiotické účinky, sladké brambory zase pektin, lignin a celulózu, jež pomáhají střevní mikroflóře. Kromě toho mají obě potraviny poměrně vysoký obsah vitamínů a minerálů, které jsou obecně prospěšné zdraví.

9.    Fíky

Čerstvé fíky jsou velkým zdrojem vlákniny. U sušených fíků je obsah trochu snížený, ale účinné jsou rovněž.

10. Semínka

Vlákninu obsahují také různá semínka. Proti zácpě pomáhají otruby, lněné semínko nebo chia semínka.

Zdroj: Healthline