Zvláštní zdravotní přínosy sádla: Zabraňuje rakovině, je bohaté na vitamín D a reguluje hormony. Jak ho správně konzumovat?

Fotografie: Pexels

Sádlo je velmi užitečný prostředek, který podporuje lidské zdraví v mnoha směrech. Zde najdete seznam jeho nejzajímavějších přínosů.

Většina lidí se při pomyšlení na vepřové sádlo zarazí – není to zrovna dvakrát chutná potravina, kterou najdete v restauraci nebo komerčních obchodech. Pravdou však je, že jeho konzumace nabízí dlouhou řadu zdravotních přínosů, a to od podpory trávení až po ochranu před rozvojem rakoviny prsu. Níže jsme proto pro vás sepsali další zajímavé benefity, které tato netypická potravina nabízí a způsob, jak si jej můžete připravit i vy sami doma.

Živočišný tuk je zdravější než rostlinný tuk

Ačkoli se vedlo mnoho sporů o živočišných tucích, ukázalo se, že jsou tyto živiny pro lidské tělo mnohem zdravější než ty rostlinné – podle dosavadních studií je proto například sádlo mnohem zdravější než jakýkoliv rostlinný olej. K této skutečnosti se začalo přiklánět mnoho odborníků na výživu, kteří hovoří například i o prospěšnosti konzumace slaniny, kterou dříve považovali za největšího nepřítele člověka. Sdělit tuto zprávu celému světu je však poměrně náročné.

„Trvalo nám 50 let, než jsme se jako lékaři dostali do takového bodu, abychom řekli: mýlili jsme se, tuk není škodlivý. Nyní se snažíme všechny přesvědčit, aby se vrátili ke konzumaci slaniny a sádla, což jsou velmi užitečné potraviny pro lidské zdraví. Pokud si tedy chcete zajistit pevné zdraví a dobrou kondici, rozhodně by měl váš jídelníček obsahovat hodně živočišného tuku,“ uvedla renomovaná odbornice na výživu Mihaela Bilićová.

Výhody vepřového sádla

Nejzdravějšími typy nasycených tuků jsou mononenasycené tuky. Ty se nacházejí zejména v olivovém oleji, avokádu a některých druzích ořechů, ale málokdo také ví, že je můžete získat z obyčejného sádla, je na druhém místě, co se týče obsahu těchto prvků. Sádlo však kromě mononenasycených tuků obsahuje také dlouhou řadu dalších živin, a to zejména:

  • kyselina olejová: zabraňuje depresím, nebo pokud se objeví, výrazně je snižuje
  • vitamín D: pomáhá udržovat normální hladinu vápníku a fosforu v krvi, podporuje dobrou funkci svalů a posiluje obranyschopnost imunitního systému.
Fotografie: Pexels

Díky dalším užitečným prvkům pak konzumace sádla prospívá tělu tím, že reguluje produkci hormonů, zajišťuje zdraví štítné žlázy a pomáhá předcházet rakovině, zejména rakovině prsu. To je dostatek důvodů proč byste měli sádlo přidat do svého jídelníčku. A abyste věděli jak si ho připravit, níže jsme pro vás sepsali správný postup:

Jak připravit a skladovat sádlo

K přípravě sádla můžete použít slaninu zpod kůže, z bůčku nebo z tučnějších kusů vepřového masa. Postup vypadá následovně:

  • Nejprve si vezměte maso nebo kůži a odstraňte z něj veškerý tuk.
  • Tuk dobře omyjte, nakrájejte jej na kostky a nechte alespoň dvě hodiny odstát ve studené vodě.
  • Poté tuk vložte do hrnce s vodou a nechte vařit na střední teplotě. Směs nezapomeňte občasně zamíchat.
  • Po uvaření opatrně sceďte sádlo do jiného hrnce, abyste odstranili zbytky masa nebo kůže.
  • Nakonec sádlo vložte do glazovaných hliněných nebo kovových sklenic a u ústí je zavážete voskovaným papírem.

Nádoby se sádlem by měly být uchovávány v chladu na dobře větraném a suchém místě – rozhodně však ne v lednici, protože se v nich udržuje vysoká vlhkost.