Stává se vám, že během noci slintáte? Dejte si pozor, jde o projev těchto závažných zdravotních problémů

Noční slintání je velmi nepříjemná záležitost. I několikrát za noc se probudíte a máte pocit, že jste obličejem v umyvadle. Může se však jednat i o vážný zdravotní problém.

Během spánku naše tělo v první řadě relaxuje. Dochází k uvolnění svalstva včetně toho na obličeji. Mizí také polykací reflex, který se normálně stará o většinu údržby v ústní dutině. V noci tu mají prakticky volnou ruku bakterie. A také sliny, které nikam neodchází. Pokud je jich opravdu hodně, tak se časem dostávají ven. Může se jednat o projev normální rýmy a tudíž ucpaného nosu. Jsou ale i vážnější důvody, při kterých se slintání objevuje.

Změňte polohu, ve které spíte

Ideální je spát na zádech, protože pak vám sliny v puse udrží gravitace. Jakmile se otočíte na bok nebo břicho, má tekutina mnohem snadnější cestu ven. Případně si můžete nastavit kolem hlavy polštáře, abyste se vám hlava v noci neotáčela. Existuje i speciální cestovní s okolními zábranami.

Zhubněte a pozor na léky

K slintání přispívá i obezita. Jestli vás tedy tento projev trápí dlouhodobě a není spojen s nemocí, uvažujte o dietě či cvičení. Ke zvýšené produkci slinných žláz mohou přispívat i některé léky. Prostudujte si proto příbalové letáky, možná je z této skupiny právě to, co momentálně berete.

Kouzlo čistých dutin

K dýchání pusou nutí člověka v první řadě ucpané dutiny. To se stává hlavně při rýmě a nachlazení, které nemusí přijít jen v zimě či na podzim. Celkem jednoduchým způsobem je horká sprcha. Uplatní se i esenciální oleje, především pak eukalyptový. Stačí do aromatické lampičky přidat několik kapek a zapálit pod ní svíčku. Kromě osvěžení vzduchu v místnosti se vám bude i lépe dýchat.

Pozor také na nedoléčené nachlazení či chřipky. Projevy jako horečka mohou zmizet, ale lehčí symptomy se vás budou držet mnohem déle. To vede k chronickým onemocněním a neprůchodnosti dýchacích cest.

Podložte si hlavu, aby byla šikmo

Při spánku na jednom polštáři máte hlavu většinou vodorovně. I když máte nejdříve pocit náklonu, časem polštář zmačkáte. Dejte si pod hlavu dva, klidně i tři. Hlava se vám dostane do mnohem lepší pozice a noční slinění by mělo ustat.

Riziko spánkové apnoe a diagnostika

Syndrom spánkové apnoe je chorobný stav, kdy dochází k opakovanému nekontrolovatelnému zadržení dechu. Trvá to určitou dobu a klesá i saturace krve kyslíkem. Závažnost se zjišťuje diagnosticky pomocí celonočního monitorování a vyšetření EEG, EKG a EMG. Za patologickou hranici je považováno 5 – 10 apnoí za hodinu o délce 10 sekund. Při jejím zjištění je nutné rychle vyhledat lékaře a problém neprodleně řešit.

Rovnátka

Mohou pomoci i rovnátka, která změní uspořádání čelisti, což povede ke komfortnějšímu spánku. O tom se poraďte s lékařem. Pokud nic z uvedeného nepomůže, je porada s ním stejně na místě. Bude nutné zjistit, zda nejde o projev mnohem vážnějšího problému.