Co musíte udělat pro zvýšení imunity bez ohledu na váš aktuální věk a pohlaví

Imunita organismu představuje jeho schopnost odolávat nejrůznějším patogenům, se kterými se může setkat. V zájmu každého lidského jedince je, aby měl imunitu co nejlepší.

Přirozená imunita je většinou vrozená, získaná imunita je zaměřená proti konkrétní nemoci. Tu lze získat třeba očkováním, proděláním nemoci. Většinou bývá časově omezena. Imunitu lze posilovat zdravým životním stylem, saunováním, otužováním, pravidelným cvičením nebo dostatečným spánkem. Imunitu oslabuje především dlouhotrvající stres, je proto vhodné se stresovým situací vyhýbat.

Proč imunita není trvalá

Odolnost imunitního systému, kterou nazýváme adaptivní neboli získanou, je jakousi pamětí organismu na patogeny, se kterými se již někdy setkal při prodělání infekční choroby. Je třeba si však uvědomit, že imunita není konstantní veličina a že se v průběhu života mění. Velmi často si sám člověk imunitu snižuje, když se nežije zdravým životem. Takové kouření nebo nadměrné popíjení alkoholu dokážou s imunitou pořádně zatočit.

Dbejte na dostatečnou hygienu

Řada infekčních nemocí se přenáší pouhým dotykem. Je proto třeba dodržovat hygienu a pravidelně si mýt ruce. Doba covidová nás v tomto ohledu hodně vycvičila, takže mytí a dezinfekce rukou se pro spoustu lidí stalo běžnou součástí jejich života. Zejména před jídlem je nutné si ruce očistit. To samé platí i pro mytí ovoce a zeleniny před jejich konzumací, protože se tím snižuje riziko nákazy infekční nemocí.

Dobrý spánek, málo stresu

Chronický stres je zabijákem imunity. V zájmu zachování zdraví je proto třeba eliminovat stresové situace na minimum, případně se naučit efektivně stresu čelit. Vhodné jsou pro to meditace nebo dechová cvičení, která dokážou ulevit. Důležitý je i dobrý spánek, který regeneruje organismus a pomáhá mu získat nové síly. Nespavost vede k podráždění organismu a jeho nedostatečnému odpočinku, ke vzniku nervozity, což imunitu oslabuje.

Fotografie: Pixabay

Pravidelně si zacvičte

Ke zdravému životnímu stylu patří pohyb. Sedavý způsob života ubírá na zdraví člověka. Už jen půlhodinka rychlejší chůze každý den dokáže navodit příjemnou pohodu. Samozřejmě pokud to není běh za ujíždějícím autobusem. I pohybovou aktivitu je třeba si umět vychutnat a radovat se z ní. Radost ze života obranyschopnost těla posiluje.

Nechte se očkovat proti chřipce

Před každou chřipkovou epidemií, která každoročně přichází, je vhodné se nechat očkovat vakcínou. Zejména u osob starších 65 let to důležité, protože očkování snižuje pravděpodobnost těžkého průběhu nemoci. Leckdy dokáže zachránit i život. Není radno toto podceňovat a myslet si, že to vaše imunita zvládne. Nikdy do ní nevidíte, jak na to opravdu je.