Červená řepa je dokonalým detoxem pro organismus. Vyzkoušejte její účinky na vlastní kůži a budete se cítit viditelně lépe

Fotografie: Freepik

Červená řepa je velmi zdravá zelenina, která působí jako přirozený antioxidant. Zužitkovat lze prakticky celý plod. Díky dennímu popíjení řepové šťávy se dle odborníků celkově ozdravíte, doplníte vitamíny, minerální látky a zbavíte se toxinů.

Nutriční hodnota červené řepy

Jak již bylo zmíněno, červená řepa (plod) obsahuje vysoký obsah vitamínů, a to především vitamín A, B1, B2, B6 a C. Řepové listy jsou pak velmi bohaté na železo a jsou rovněž zdrojem vápníku, hořčíku, mědi, fosforu a sodíku. V kořenech řepy lze hledat cholin, kyselinu listovou, jód, mangan, sodík, draslík, vlákninu a přírodní sacharidy.

Na jaké zdravotní problémy je vhodná konzumace červené řepy?

Nyní si řekněme, kdy je nejlepší červenou řepu konzumovat a s jakými neduhy pomůže:

  • Překyselení organismu: pokud trpíte acidózou, po konzumaci řepy problémy ustoupí. Její zásadité složení totiž neutralizuje kyseliny.
  • Anémie: díky obsahu železa je skvěla červená řepa i pro chudokrevné jedince. Pomáhá stimulovat tvorbu červených krvinek. Doporučuje se konzumovat červenou řepu po dobu jednoho měsíce v množství 150 gramů (každé 2 až 3 dny).
  • Ateroskleróza a ischemická choroba srdeční: i při těchto obtížích je vhodné zařadit do jídelníčku řepu. Terapie by měla trvat minimálně dva měsíce (lze konzumovat řepu syrovou, pečenou či ve formě šťávy). Ideální množství je kolem 150 gramů obden.
  • Hypertenze: pokud vás trápí vysoký tlak, může pomoci řepová šťáva. Popíjejte cca 100 až 150 ml nápoje denně a výsledky se brzy dostaví. Původní hodnota krevního tlaku by měla poklesnout zhruba o 20 %.
  • Rakovina: i v případě onkologických onemocnění je vhodné téměř denně konzumovat zeleninový salát z řepy, nebo řepový nápoj. Tato zelenina totiž obsahuje enzymy, které mají protinádorové vlastnosti. Chcete podpořit léčbu leukémie, rakoviny tlustého střeva, plic, nebo žaludku? Potom vsaďte na osvěžující a zdravou červenou řepu.
  • Zácpa: díky obsahu vlákniny je řepa ideální i na potíže s vyprazdňováním. Léčivý salát připravíte ze syrové nastrouhané řepy, křenu a medu. Denně snězte asi 150 gramů salátu.

  • Oční poruchy: pokud máte ve svém jídelníčku zahrnutou červenou řepu v hojném množství, pak úspěšně bojujete proti vzniku očních vad (může za to zejména obsah luteinu a zexanthinu v zelenině).
  • Odstranění lupů: nemůžete se již dlouhý čas zbavit úspěšně lupů? Pak smíchejte v hrníčku trochu bílého octa s řepovou šťávou, naneste na pokožku hlavy, vmasírujte, nechte asi hodinu působit, a nakonec důkladně opláchněte. Proceduru několikrát opakujte, dokud problémy nezmizí.
  • Detoxikace: chystáte se na jarní očistu organismu. Pak ji nemůžete dozajista řádně vykonat bez červené řepy. Ta totiž pomáhá regenerovat jaterní buňky, které jsou za detox zodpovědné.
Fotografie: Freepik
  • Žaludeční vředy: potřebujete zklidnit žaludek? Pak si smíchejte med se řepnou šťávou a nápoj pijte dvakrát až třikrát týdně (nejlépe nalačno). Žaludek se rychleji zregeneruje.

  • Diabetes mellitus: především diabetici by měli dát šanci červené řepě. Stabilizuje totiž hladinu krevního cukru.
  • Onemocnění ledvin: pokud jste onemocněli infekcí ledvin či máte ledvinové kameny, zkuste pít pravidelně směs šťávy z červené řepy (100 ml) a z mrkve (400 ml). Má silné diuretické účinky.
  • Chronická hepatitida: jak bylo již uvedeno u detoxikace, řepa má hojivé účinky, co se týká jater. Proto je vhodná i při chronické hepatitidě.
  • Hyperacidní gastritida: toto onemocnění lze korigovat taktéž směsí šťávy z řepy (100 ml), šťávy ze syrových brambor (100 ml) a mrkvové šťávy (500 ml).
  • Křečové žíly: červenou řepu určitě konzumujte, pakliže trpíte křečovými žilami nebo chcete proti nim preventivně bojovat.
Fotografie: Freepik
  • Pro gravidní ženy: i těhotné dámy by měly dát šanci řepě. Podpoří totiž růst miminka a doplní potřebné vitamíny.

Recepty na smoothie s červenou řepou

Pokud se chcete ozdravit a zároveň zasytit, jsou dokonalou volbou smoothie nápoje. Níže si můžete vybrat z jednotlivých receptů:

  • Smoothie s jablkem: v mixéru rozmělněte jednu loupanou červenou řepu, oloupané a očištěné jablko, kousek čerstvého zázvoru, hrst čerstvých jahod, hrst loupaných mandlí a vlijte i čerstvou šťávu z pomerančů.
  • Snídaňové smoothie s banánem: na tuto dobrotu potřebujete dva zralé banány, dvě oloupané červené řepy, jeden šálek čerstvého loupaného ananasu, jeden šálek bílého jogurtu, jeden šálek vody. Vše rozmělněte v mixéru a popíjejte místo snídaně nebo svačiny.
  • Vitamínové smoothie s kiwi: tímto smoothie doplníte dostatek vitamínu C. Potřebujete jednu červenou řepu, dvě zralá kiwi, půlku banánu, jednu lžíci citronové šťávy, trochu vody a ledu. V mixéru opět rozmíchejte všechny ingredience a osvěžte se vitamínovou bombou kdykoliv během dne.