Pokladny, na kterých si veškeré zboží namarkuje sám zákazník, šetří obchodům náklady na zaměstnance. Zároveň však také vedou k navýšení počtu krádeží.
Pro některé lidi představuje samoobslužná pokladna možnost, jak na nákupu trochu „ušetřit“. A také to dělají. Problémem je, že se těžko prokazuje, zda zákazník provedl neúmyslně chybu při markování nebo to byl jeho záměr. Obchody se tak snaží zákazníky nepovažovat primárně za zloděje. Rozhodně však začaly vylepšovat zastrašovací techniky, aby od takového jednání odradili co nejvíce zákazníků.
Těžko se prokazuje zlý úmysl
Možná by si nikdy nestrčili žádné zboží do kapsy a neodešli bez placení. Taková samoobslužná pokladna však může být lákadlem i pro lidi, kteří by fyzicky v obchodě nikdy nic neukradli. Co si třeba namarkovat drahé avokádo jako levnou cibuli? Nebo nějakou dražší položku „opomenout” naskenovat? Příležitost dělá zloděje a ukázalo se, že u samoobslužných pokladen to platí.
Britský výrobce kosmetiky Lancaster uvedl, že po zavedení samoobslužných pokladen vzrostl počet krádeží v obchodě o celých 75 %. Problémem je, že se těžko prokazuje, zda zákazník jednal ve špatném úmyslu. Omyly se totiž stávají naprosto běžně a obchody tak k zákazníkům nepřistupují jako k někomu, kdo chce krást nebo podvádět. Tím by si zákazníky jen odradili.
Prodejci se brání zlepšováním monitoringu
Přijít tedy musí s technologiemi, které by zákazníka od jeho úmyslu odvedly. Ukázalo se, že docela dobře funguje, pokud je zákazníkův obličej snímán a zákazník se sám může vidět. Je to spíše psychologická hra, kdy se zákazník rozhodne raději upustit od krádeže, protože jasně vidí, že jeho činnost je pečlivě monitorována.
Další technickou vychytávkou, jak odradit zákazníka, aby zaměňoval položky bez kódu (typicky zelenina, ovoce, pečivo), je systém rozpoznávacích kamer. Ty snímají skenované zboží a dokáží podle určitých parametrů (jako je velikost nebo barva), okamžitě upozornit na to, že zákazník namarkoval zboží jako jinou položku.
V Decathlonu se naskenují všechny položky naráz
Asi nejlepší řešení, jak eliminovat nenaskenované položky, zavedli v řetězci se sportovním vybavením Decathlon. Tady totiž zákazník u samoobslužné pokladny neskenuje zboží jednotlivě, ale vloží ho do velkého boxu. Skenovací systém je pak schopen všechno zboží naskenovat naráz a nehrozí tak, že by se na nějakou položku zapomnělo.
Je jasné, že samoobslužných pokladen bude přibývat i u nás. Jako doplňkovou alternativu k běžným pokladnám už je najdeme ve většině velkých prodejen. Příkladem, jak bude vypadat budoucnost nakupování, je pak řetězec potravin COOP, který jako první ve Strakonicích otevřel kompletně samoobslužnou prodejnu. Zákazníci tu mohou nakupovat 24/7, přičemž tu nenarazí na žádnou pokladní.
Zdroj: Newly
Napište komentář