Pravidelná konzumace česneku dělá s tělem divy. Jen je třeba zvolit jeho vhodnou úpravu

Fotografie: Pixabay

Koluje o něm nemalé množství vtipů, zároveň mu však nemůžeme upřít celou řadu užitečných látek, především pak vitamínů a minerálů.

„Začal jsem držet česnekovou dietu.“ „Opravdu? A jak se cítíš?“ „Velmi osaměle.“ Také tenhle vtip znáte? Vzhledem k poměrně nepříjemnému aroma česneku není divu, že si ho tak často dobíráme.  I když je ale tato surovina častým terčem vtipných poznámek, neměli bychom zapomínat na značné benefity, které nám česnek kuchyňský může dát.

Zásobárna cenných látek pro vaše zdraví

Pokud bychom měli jmenovat tři vitamíny, které se v česneku nacházejí nejčastěji, byly by to A, B a C. Z minerálů pak nesmíme zapomínat ani na prospěšný selen, vápník a jód. A ve výčtu pozitivních substancí samozřejmě nemohou chybět ani polysacharidy, steroidní a triterpenové saponiny, lutamylpeptidy, flavonoidy a lektiny. Pravidelná konzumace česneku vám proto přinese celou řadu pozitiv.

Fotografie: Pixabay

Vzpruha pro imunitní systém

V současné době je přirozená obranyschopnost, která nás chrání proti bakteriím a virům, velmi hojně skloňována. A právě česnek patří mezi její nejlepší přírodní povzbuzovače. Organické sloučeniny které obsahuje totiž dokáží ničit nežádoucí bakterie a houby. Stačí vám pouze dva stroužky denně, které rozkoušete nebo alespoň jemně podrtíte a poté zkonzumujete. Jeden ráno a jeden večer.

Ale pozor, nikdy česnek nejezte na lačný žaludek, mohl by vám přivodit nepříjemné zažívací problémy. Pálení v útrobách nebo potíže se žáhou pak vyřeší konzumace mléka, ve kterém můžete česnek klidně přímo rozmíchat. A nepříjemný odér z úst? S tím si hravě poradí zubní pasta nebo ústní voda, kterých jsou na trhu tisíce.

Fotografie: Freepik

Skvělý pomocník pro vaše vlasy i zuby

Věděli jste, že výtažky z česneku se používají při léčbě alopecie? To je onemocnění, při kterém vám bez zjevné příčiny začnou vypadávat vlasy, obočí nebo třeba chlupy na určitých místech těla. A česnekový olej jako takový je pro řešení tohoto problému naprosto ideální. Vlasům dodá lesk, výživu i krásný vzhled. A pokud navíc vsadíte na ten filtrovaný, bude zcela bez zápachu (v podobné úpravě lze sehnat kupříkladu i oblíbený tea tree olej).

A jaké další oleje jsou na vlasy vhodné? Doporučit můžeme zejména ten ricinový, makadamový, šípkový, jojobový, bio řepkový, avokádový, růžový, tsubaki nebo olej ze sladkých mandlí. Použijte je jako zábaly na konečky – stačí deset minut. Česnek samotný pak navíc posiluje i zuby (především zubní sklovinu).

Fotografie: Freepik

Ideální pomocník pro dobrou paměť

Naši předkové nedali na česnek dopustit a dnes se ukazuje, že měli vlastně pravdu. Působí totiž jako antioxidant, takže chrání náš organismus před škodlivými účinky volných radikálů, a tím i před předčasným stárnutím a dalšími degenerativními změnami. A to se mimo jiné pozitivně projeví třeba i na vaší paměti. Nemusíte utrácet za drahé antioxidační přípravky, vždyť česnek máte vždy po ruce.

Poděkuje vám i váš krevní tlak

Vysoký tlak patří mezi nejběžnější civilizační choroby. Nebolí, ale pokud se neléčí, může časem zhoršit stav našich vnitřních orgánů a tím i naše zdraví. Zvyšuje se zatížení srdce, přidávají se bolesti hlavy… Než však sáhnete po lécích, vsaďte právě na česnek, už za pár týdnů by měly být patrné změny. A to nejenom u krevního tlaku, ale i u vysoké hladiny cholesterolu. Česnek ji dokáže snížit o 10-15 %.

Fotografie: Freepik

A je tu ještě něco. Víte, proč starověcí Řekové doporučovali sportovcům hojnou konzumaci česneku? Protože podle nich podporoval růst svalů a celkově zlepšoval fyzickou kondici. A moderní výzkumy prokazují, že i v tomto měli pravdu (stejně jako v mnoha dalších věcech). A co s vaším tělem česnek udělá, pokud se mezi sportovní typy právě nepočítáte? Ochrání vás před chladem a zvýší vaši odolnost.

Pomocník při hubnutí

Mnohé přírodní doplňky stravy určené pro hubnutí již výtažky z česneku obsahují. V čerstvé formě má však mnohem lepší účinnost. Pomáhá naklonit metabolismus tuků ve váš prospěch a podporuje spalování tukových zásob naším tělem během nedostatku energie.

Před každým kalorickým jídlem si proto dopřejte stroužek česneku nebo jeho ekvivalent např. v podobě oleje. A uvidíte, jaké zázraky se budou po čase dít.

Fotografie: Freepik

Na jaře je výběr česneků mnohem zajímavější

Pokud máte rádi pestrost, neměli byste v tomto ohledu zapomínat ani na česneky, které rostou na jaře v naší divoké přírodě. Jde zejména o známý česnek medvědí, lidově zvaný též lesní česnek. Vaší pozornosti by ale neměl uniknout ani méně známý česnek viničný, nebo česnek podivný, který je mnohdy k nalezení ještě na počátku léta. Jejich účinky jsou totiž stejně pozitivní jako u klasického česneku a jedná se o chuťově zajímavou obměnu.

Kdy si dát na česnek pozor

Zvýšené konzumaci této potraviny by se měli vyhýbat lidé, kteří trpí akutními žaludečními vředy nebo obdobnými obtížemi. Dále pak i těhotné a kojící ženy (těm je doporučován nanejvýš v míře obvyklé). A neměli bychom ho podávat ani psům a kočkám, je pro ně totiž škodlivý a ve větší míře také jedovatý.

Zdroj: Healthline