Osteoporóza dokáže zle potrápit. Vyhněte se jí správnou volbou potravin

Fotografie: Depositphotos

Správná strava má přínos pro celý organismus. Aby tělo fungoval je nutné doplňovat minerály a vitamíny, které podporují zdraví kůže, všech orgánů a kostí, říká lékařka Alissa Palladino.

Osteoporóza je onemocnění, které postihuje kosti. Kosti ztrácí svojí hustotu a jsou křehčí. Je ovšem normální, že kosti stárnou. Někteří lidé patří do rizikové skupiny a může se u nich projevit osteoporóza. Naštěstí můžete zvýšenému riziku předejít pomocí stravy bohaté na živiny, které udržují kosti ve formě.

Vápník udržuje kosti pevné a zdravé

Vápník je nezbytný pro zdravé kosti. Pokud tělo nemá dostatek vápníku, kosti začnu ztrácet pevnost. Pro správné fungování těla je potřeba vápník doplňovat nejlépe stravou. Osoby starší 50 let by měli doplnit alespoň 1200 mg, 1000 mg dospělé osoby ve věku 19 až 50 let a děti ve věku 9 až 18 let by měli každý den přijmout 1300 mg vápníku. Většina lidí nesplní ani polovinu denního příjmu.

Fotografie: Pixabay

Konzumace potravin bohatých na vápník je velmi důležitá. Mezi potraviny bohaté na vápník patří zejména mléčné výrobky. Mléko, sýry a jogurty obsahují i 300 mg v jednom šálku, navíc poskytují tělu více potřebných živin. Dalším zdrojem vápníku může být například i listová zeleniny, obsahuje 150–270 mg vápníku. Zdrojem vápníku můžou být také mandle, sardinky, losos nebo potraviny obohacené o vápník.

Bílkoviny ovlivňují vstřebávání vápníku

Nejdůležitější živinou pro zdraví kostí jsou právě bílkoviny. Zdrojem bílkovin je především maso, vajíčka a mléčné výrobky dále také ořechy nebo semínky a některé luštěniny. Některé diety mohou zapříčinit menší příjem bílkovin a to může ovlivnit schopnost těla vstřebávat vápník. Ženy starší 19 let by měli každý den přijímat alespoň 46 g bílkovin a muži 56 g.

Fotografie: Pixabay

Vitamíny pro podporu zdravých kostí

Některé vitamíny jsou pro zdraví kosti velmi důležité. Zejména vitamín D, který je nezbytný pro správné vstřebávání vápníku. Doporučená denní dávka vitamínu D je od 400 do 600 IU pro dospělé osoby do 50 let, od 800 do 1000 IU pro osoby nad 50 let. Lidské tělo je schopné vstřebávat vitamín D ze slunečního záření, pro doplnění denní dávky postačí i 15 minut na sluníčku.

Vitamínu D ve stravě najdete především ve vaječné žloutky, mořských rybách nebo i v játrech. K dalším vitamínům a minerálům, které jsou zapotřebí pro zdravé kosti je hořčík, měď, zinek a železo dále také fluor a vitamín A a C. Do jídelníčku byste měli zařadit zejména ovoce a zeleninu dále také semínky, ořechy, luštěniny a maso.

Fotografie: Pixabay

Jídlo nebo doplňky stravy

Pokud nejste schopni pomocí stravy doplnit tělu alespoň minimální doporučené množství živin, které je velmi důležité pro udržení zdravých kostí, je dobré zvolit vhodné doplňky stravy. Ideální jsou 3–4 porce mléčných výrobků denně,  lze nahradit doplňkem stravy s množstvím vitamínu D alespoň 400 IU. Dále je také vhodné vybrat doplněk s vápníkem. Potraviny jsou však pro tělo nejpřirozenějším zdrojem. V případě alergií nebo nesnášenlivosti některých potravin, je vždy dobré koupit vhodný doplněk stravy.

Zdroj: Healthline