Zdravá tělesná hmotnost závisí na mnoha faktorech

Ideální hmotnost určuje celá řada faktorů. Především je to výška, pohlaví, poměr tuku a svalstva jedince a poměr obvodu pasu a boků.  Následně lze jednoduše zjistit, zda je vaše váha optimální, nebo je na místě s ní něco dělat.

Výpočet pomocí BMI

Nejznámějším způsobem, jak vypočítat svou ideální hmotnost je výpočet pomocí BMI, kdy se jedná o poměr mezi aktuální váhou a výškou. Výsledek pohybující se mezi BMI 18,5 až BMI 24,9 značí hmotnost normální. Pokud se budete pohybovat pod spodní hranicí BMI 18,5 značí to, že máte podváhu, pokud nad horní hranicí BMI 24,9, tak se jedná o nadváhu či dokonce obezitu, jestliže máte vysoké hodnoty BMI a to mezi 30 až 35. Tento způsob výpočtu však není nejpřesnější, protože nebere v potaz množství svalstva a poměr obvodu pasu a boků.

Tělesný tuk a BMI

BMI současně nezohledňuje ani rozložení tělesného tuku u jedince. Například starší lidé mají tělesného tuku více, než mladí, nebo ženy disponují rovněž větším množstvím tukových zásob, oproti mužům. Sportovci mají zase tuku minimálně a mají naopak více svalů, které váhu také ovlivní.

Metody sloužící k zjištění ideální váhy

Dalšími metodami, které slouží k výpočtu a zjištění zdravé hmotnosti jsou:

  • Poměr obvodu pasu a boků (waist–hip ratio): ve zkratce se tomuto způsobu říká i WHR. Výsledné číslo poukáže na to, jaké množství tuku máte v těle, konkrétně tedy v pase, na hýždích a v bocích. Výsledného čísla dosáhnete tak, že si krejčovským metrem změříte obvod pasu a obvod přes boky, tato čísla pak vydělíte a získáte informaci o tom, zda jste ještě v normě, nebo byste se měli nějakých těch tukových zásob již zbavit. Ideální výsledek je kolem do 0,85 u žen a do 0,90 u mužů. Pokud dámám vyšla hodnota více jak 0,86 a pánům 1 a vyšší, můžete mít zvýšené riziko srdečních onemocnění.

  • Poměr mezi obvodem pasu a výškou: označovaný též jako WHtR. Jak sám název napovídá, dojdete k výsledku velice snadno tím, že vydělíte naměřený obvod pasu v centimetrech s výškou v centimetrech. Používá se k zhodnocení rizika kardiovaskulárních onemocnění. Hodnota pod 0,50 určuje, že jste bez rizika, s rostoucí hodnotou nad normu samozřejmě vzrůstá riziko srdečních nemocí.
  • Poměr tělesného tuku: s přesným výpočtem vám v tomto případě vypomůže váš výživový poradce, nebo trenér. Používají se k tomu speciální přístroje. Ideálním rozmezím u žen je 21-24 % tělesného tuku a u mužů 14-17 %.

Jak si udržet ideální hmotnost?

Dokonalé rady, jak si uchovat zdravou hmotnost neexistují. Podstatné je cítit se dobře a vyhýbat se nadměrné konzumaci potravin, která může zapříčinit nadváhu, nebo obezitu. Důležité je jíst mimo jiné i pravidelně. Výběr pokrmů by měl být pestrý a měl by zahrnovat i ovoce a zeleninu. Aspoň minimální pohybová aktivita se také doporučuje. Dnešní doba nabízí neomezené možnosti, jak se udržet v kondici a žít kvalitní život.

Fotografie: Pixabay