Nepříjemná zácpa dokáže pořádně potrápit. Zbavte se jí rychle pomocí jednoduchých triků a konzumace vhodných potravin

Fotografie: Freepik

Pokud vaše stolice není pravidelná, případně toaletu navštěvujete méně než třikrát týdně, měli byste se poradit se svým lékařem, aby zkontroloval, zda se nejedná o nějaký vážný zdravotní problém. V opačných případech vám s bojem proti zácpě pomůže malá změna životního stylu a několik domácích prostředků.

Co je to zácpa?

O zácpě mluvíme tehdy, když dojde ke zpoždění nebo k potížím při průchodu stolice. Pocit neúplného vyprázdnění, obtížná defekace a malá, tvrdá stolice jsou taktéž příznakem. Dále můžete pociťovat nepříjemné nadýmání, bolest žaludku a střevní obtíže.

Základem je dostatečná hydratace. Snažte se denně vypít alespoň 1,5 až 2 litry tekutin. Absorpce tekutin usnadní průchod změkčením stolice a usnadní vyprazdňování. Nemusíte pít jen čistou vodu, dobře poslouží i džusy, vývary nebo bylinné čaje. Pozor si ale dejte na černý čaj nebo kávu, které obsahují kofein a mohou mít spíše opačný účinek.

Fotografie: Freepik

Dbejte na dostatek vlákniny

Frekvenci stolice zvyšuje i dostatečný příjem vlákniny. K tomu je důležité jíst vyváženou a zdravou stravu bohatou na ovoce a zeleninu. Zejména prospěšné jsou švestky, hrozny, zelená zelenina, fazole a celozrnné pečivo. Všechny tyto potraviny obsahují velké množství vlákniny, která problém se zácpou zmírní.

Sedavý životní styl také podporuje zácpu. K častějšímu průchodu stolice je důležité věnovat se pravidelné fyzické aktivitě – běh, fitness, plavání i obyčejná rychlá chůze vám mohou pomoci. Vyberte si sport, který vám vyhovuje a bude vás bavit, to je pro dlouhodobou udržitelnost nezbytné.

Fotografie: Freepik

Naučte své tělo pravidelnosti

Pravidelnému vyprazdňování napomůže i zvyk navštěvovat toaletu ve stejných hodinách každý den, i když k vyprázdnění nedojde. Udělejte si trochu času a nespěchejte. Tento zvyk umožní, aby se vaše tělo na pravidelnou stolici naprogramovalo a pohyby střev se staly optimálnějšími.

Jak už bylo zmíněno, sušené švestky jsou bohatým zdrojem vlákniny. Jedná se o prastarý trik našich babiček. Švestky namočené v džusu, džemu nebo samotné čerstvé i sušené bojují proti zácpě, což potvrdila i systematická studie. Zároveň švestky pomáhají bojovat s nadýmáním, což je další doprovodný projev zácpy.

Fotografie: Freepik

Masáž břicha vás zbaví i nadýmání

Líná střeva lze aktivovat i provedením jednoduché břišní masáže. Naneste si na oblast žaludku trochu kokosového oleje a poté jemně a pravidelně masírujte břicho, abyste stimulovali průchod. Pohyby by měly být krouživé a postupovat od vrchní části směrem dolů. Pro urychlení trávení a zmírnění nadýmání masírujte krouživými pohyby oblast pod žebry. Pokud masáž provádíte správně, měla by se vám v ústech objevit kyselá chuť a zvýší se tvorba slin.

Zdroj: Healthline