Existuje ideální hmotnost? Spíše než podle ručičky na váze se řiďte metodami na její výpočet

Hmotnost a výška jsou velmi individuální veličiny. Určitě nelze říci, kolik by měla být ideální váha pro ženu či muže nějaké výšky, protože vždy záleží, kolik z hmotnosti zabírají svaly nebo tuky. Proto by pro nás nemělo být směrodatné číslo na váze, byť nám může posloužit jako dobrý výchozí bod pro orientaci ohledně našeho zdraví. Tušíte, jaká je vaše ideální váha? Existuje hned několik metod, jak to zjistit.

BMI Index

Body mass index je asi nejběžnějším nástrojem, jak lidé zjišťují svoji „ideální“ hmotnost. Jednoduchý výpočet vychází z váhy člověka v poměru k jeho výšce na druhou. Výsledky se řídí podle těchto doporučení:

  • BMI nižší než 18,5 naznačuje, že má člověk podváhu, což může být spojeno s řadou zdravotních rizik.
  • Ideální je BMI mezi 18,5 a 24,9.
  • BMI mezi 25 a 29,9 značí nadváhu.
  • BMI nad 30 znamená obezitu, tedy skutečně vážný stav, který může ohrozit vaše zdraví.

BMI je ale mnoha odborníky kritizováno jako nepřesné a zavádějící. Nebere totiž v úvahu celou řadu dalších faktorů, které jsou pro hmotnost určující. Jde zejména o podíl tuku a svalů, obvod pasu nebo boků a další faktory.

Lidé, kteří mají velký podíl svalové hmoty, mohou mít často vyšší hmotnost než nijak netrénovaní jedinci. Je ale zřejmé, že zdravější bude tělo sportovce i přes svou vyšší váhu. BMI by tudíž rozhodně nemělo být jediným měřítkem zdraví našeho těla.

Fotografie: Getty Images

Poměr pasu a boků

Druhou možností je porovnání poměru obvodu pasu a boků. Je to poměrně užitečný ukazatel, protože výzkumy ukazují, že lidé s vysokým podílem tuku v oblasti břicha jsou náchylnější ke kardiovaskulárním chorobám. Jak postupovat? Stačí si krejčovským metrem změřit pas a následně tyto dvě čísla vzájemně podělit (menší číslo podělit větším).

Výsledek vám více napoví o vašem zdraví. Pokud je výsledek více než 0,85 pro ženy a více než 0,95 pro muže, jedná se o rizikový typ postavy. Měli byste si více hlídat váš příjem a snažit se shodit nadbytečná kila, zejména v oblasti břicha.

Tělesný tuk

Poslední možností, která snad nepřesněji vypovídá o vašem skutečném tělesném stavu, je měření tělesného tuku. Je ale potřeba zajít si ke specialistovi, který vám obsah tuku v těle změří. Pokud bude obsah tuku nižší než 30 % u žen a 25 % u mužů, můžete si gratulovat. Jste v dobré kondici a vaše tělo pracuje správně. Jsou-li hodnoty vyšší, je nutné zamyslet se nad tím, co byste v rámci svého životního stylu měli změnit, abyste zvýšili poměr svalové hmoty a snížili poměr tuků.

Úvodní Fotografie: Freepik