Nejdůležitější vitamíny a minerály, které udrží srdce zdravé po dlouhá léta

Fotografie: Freepik

Srdce je životně důležitý orgán, proto bychom o něj měli náležitě pečovat. Důležitá je pravidelná pohybová aktivita a také zdravý a vyvážený jídelníček. Zařaďte do něj i následující vitamíny a minerály a budete žít kvalitně po dlouhá léta.

Přehled vitamínů a minerálů, které jsou důležité pro zdravé srdce

Svůj zrak zaměřte zejména na tyto složky:

  • Vitamín C: je silným antioxidantem a chrání buněčné struktury v těle. Posílí tedy i srdce, stěny cév a zvýší jejich pružnost. Podílí se rovněž na regulaci srážlivosti krve, zabraňuje tvorbě krevních sraženin a snižuje riziko vzniku infarktu, cévní mozkové příhody a anginy pectoris.
Fotografie: Freepik
  • Komplex vitamínů B: lze do něj zahrnout vitamín B1, B3, B5 a B6. Tyto látky dokážou čistit cévy, udržují jejich tonus a také regulují krevní tlak. Kromě jiného se podílí na prevenci svalových křečí a vyrovnávání hladiny cholesterolu v krvi.
  • Vitamín P (flavonoidy): spolu s vitamínem C chrání cévy a zabraňuje jejich křehkosti.

  • Vitamín E: pozitivně ovlivňuje činnost srdce. Zabraňuje rozvoji tachykardie či jiných poruch rytmu. Také předchází zánětům v kardiovaskulárním systému.
  • Koenzym Q10: tato látka je přítomna v každé buňce. Je potřebná pro růst, výrobu energie a ochranu proti volným radikálům. Rovněž chrání srdce a pomáhá k rychlejší rekonvalescenci při srdečních nemocech.
Fotografie: Freepik
  • Omega-3 mastné kyseliny: nenasycené mastné kyseliny snižují produkci triglyceridů v těle. Tudíž eliminují i riziko vzniku ischemické srdeční choroby a cévní mozkové příhody.

  • Hořčík: je důležitý k regulaci krevního tlaku, prevenci vzniku aterosklerózy, arytmie a infarktu.
  • Draslík: podílí se na správné funkci srdečního svalu, tj. normalizuje rytmus. Důležitý je tento minerál nejen pro cévní systém, ale i pro ten nervový. Kromě jiného se používá k urychlení rekonvalescence při srdečních nemocech.

K zdraví srdce přispějete nejen zařazením těchto vitamínů a minerálů do jídelníčku, ale také pravidelnými procházkami, případně i sportovní aktivitou. Myslete také na preventivné prohlídky u svého lékaře, zejména v případě, že patříte do vyšší věkové kategorie.

Fotografie: Freepik

V kterých potravinách se výše uvedené vitamíny a minerály nachází?

Vitamín C doplníte především díky citronům, pomerančům, limetám, brokolici, paprice, černému rybízu. Vitamín B se pak nachází v celozrnných obilovinách, luštěninách, ořechách, nebo listové zelenině. Vitamín P pak naleznete v červeném víně a nejrůznějších druzích zeleniny i ovoce.

Vitamín E doplníte konzumací mléka, másla, oříšků, či sóji. Koenzym Q10 získáte z hovězích jater, brambor, špenátu, či topinamburů. Omega-3 mastné kyseliny se nachází nejvíce ve vlašských oříškách nebo chia semínkách. Hořčík doplníte pomocí artyčoků, hrachu, čočky, ořechů nebo ryb. A draslík obsahují hlavně banány, fazole a hovězí maso.